Keď sa dvaja zrazia a poriadne to medzi nimí zaiskrí... /Karambol - Enja Rúčková/

Príbehy Enji Rúčkovej sú bežne plné tínedžerov, lásky, puberty a zase lásky. Enja nás každou knihou zoznamuje so svetom cyklistov, punkerov, tanečníkov či nevlastných súrodencov. Nedávno jej vyšla ďalšia kniha - evitínka Karambol o zážitku z lyžiarskeho výcviku. A o čom je?
Pri Enji som zvyknutá, že nikdy nesklame. Ponúkne nám jemný príbeh s nádychom leta alebo školského prostredia, kedy jej hrdinky riešia lásku. Jej knižky mám úprimne rada a vždy mi vyčaria úsmev na tvári. Bol Karambol výnimkou či nie?

„‚Tu máš, obleč si moju bundu.‘ Súhlasne som prikývla, hoci som vedela, že ma nemôže vidieť. Nahmatala som jeho vetrovku. Vďačne som sa do nej zabalila. A potom to prišlo. Jeho teplo.“

Na začiatku knihy sa ocitáme v snežnom prostredí, čomu napovedá názov aj obálka, kedy ide Nika, gymnazistka v kvinte so svojou triedou na lyžiarsky výcvik. Enja Rúčková načrtla sviežu prvú lásku Niky s rebelantským Sebom, o ktorom sa dozvedá čoraz viac nepekných vecí a sama nevie, čo si o ňom má myslieť. Čoraz viac sa jej začína dostávať pod kožu a Nika je zúfalá. Aké sú jeho zámery? Rodí sa medzi nimi niečo viac alebo ju má Sebo len ako zábavku? A čo bude, keď sa vrátia z lyžiarskeho domov?
Enju Rúčkovú určite spoznáte. Liptovská spisovateľka, ktorá má na konte 8 kníh a poviedky o láske vládne slovenskej literatúre pre dievčatá a v ankete jedného internetového kníhkupectva sa dostala do TOP 5 najobľúbenejších slovenských autorov. Pri tejto knihe neodbočila od svojich bežných tém kníh a priniesla nám ďalší príbeh o láskou popletenej slečne. Gymnazistka Nika bolo jedno múdre dievča, ktoré doposiaľ chlapcov vôbec neregistrovala, no keď sa objavil Karambol Sebo, s Nikou hormóny poriadne zatriasli a sama nevedela, čo robiť a musela brať rady od kamarátky Petry.

„V hlave mi skrsol taký bláznivý nápad... najbláznivejší zo všetkých nápadov, aké som kedy mala. A práve preto som sa ho rozhodla uskutočniť. Vedela som, kam sa Sebo pravidelne vytráca pred večerou. Poznala som jeho tajomstvo. “


Nika bola baba ako iné, takže som nemala problém stotožniť sa s ňou. Ak by som ale prenikla do jej hlbšej stránky, chýbala mi v nej akási iskra a originalita, ktorú autorka pri vykreslení hlavnej postavy akosi nevyužila a stala sa dievčinou, ktorú vo svete nájdete na každom kroku – po zamilovaní bláznivou a hlúpučkou. Alebo to bolo naschvál?

Určite patríte medzi tých čitateľov, ktorí si pri dobrej knihe skrsnú dosť dlho, aby si ju dostatočne vychutnali a to je tu problém číslo jeden – knižka obsahuje dokopy 208 listov rozdelených na dve časti – prvá sa odohráva v horskej oblasti nakoľko to je prostredie, kde sa to všetko odohralo. V druhej polovici knihy nájdeme priebeh a nástrahy vzťahu našich „milencov“.
„ ‚Kde bolo, tam bolo / malo byť a nebolo / tam v horách, veď ty vieš / kde vodu bez strachu vypiť smieš / tam, kam už len vietor cestu vie...‘ “

Ak ste čítali viacej Enjiných kníh, možno ste sa pozastavili nad občasnou podobnosťou či prílišnou jednoduchosťou príbehu. Ja som nebola výnimkou a pri Karambole sme sa znova dočkali obmeny. Pri Rúčkovej knihách som si ale vďaka jej príbehom zvykla, že sú vždy o tínedžerskej láske a o ich nastávajúcom vzťahu, takže ako mi už autorka spomínala, nič svetoborné to nie je, ale pri Enjinom štýle písania, ktorý spraví z ďalšieho „skopčeného“ príbehu oživený sa ako vždy stal „veľký tresk“ a dožili sme sa chytľavého, jednoduchého, jemného a nakoniec i svojského štýlu, ktorý si určite každý zamiluje.

Niekomu sa tento príbeh môže zdať jednoduchý, inému absurdný, no príslušníčky vekovej kategórie 12-14 rokov si prídu na svoje a budú ho doslova „žrať“. Keďže aj ja patrím do tejto skupiny, Karambol môžem len chváliť a aj keď má svoje chybičky, s prižmúrením oka si zaslúži to máličko pred plným hodnotením. Dievčatá sa dočkajú príbehu, s ktorým sa rady stotožnia a Enju Rúčkovú budú čoskoro určite spamovať žiadosťami o ďalší diel či knihu.

Za poskytnutie tejto knižky ďakujem e-shopu Ipark.
Ak máte radi knihy ako stvorené na leto či z tínedžerského prostredia, nájdete ju na tejto adrese.

Moje hodnotenie:

Enja Rúčková: Karambol
Vydalo vydavateľstvo Evitapress v roku 2014, 208 strán.

--------------------------------------------------
Copyright - fotografie v tomto článku sú mojou tvorbou.
Za poskytnutie obrázkov hodnotení ďakujem VeEee.

Komentáre

  1. Prečítaj, prečítaj :-) a ďakujem pekne!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Skvelá recenzia :) Ja som od Enji Rúčkovej čítala iba Môj nevlastný brat a chcela by som skúsiť niečo ďalšie, pretože od slovenských autorov toho čítam veľmi málo :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Pekne napísané, ale asi to nebude nič pre mňa, ja veľmi také pobláznené hrdinky a jednoduché príbehy nemusím. Hoci, nikdy nehovor nikdy, možno ako oddychovku...:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem pekne :) však každý vie najlepšie, či mu to sadne, alebo nie :)

      Odstrániť
  4. Nominovala jsem tě: http://kosmetikapodleklarky.blogspot.cz/2014/08/tag-liebster-award.html

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj, ďakujem za nomináciu, ale tag som už robila a nemienim ho opakovať kvôli novým otázkam. :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Páčila sa vám recenzia či článok? Povedzte, čo máte na srdci.
Ďakujem za každý komentár. :)

Pozri aj