Na počiatku bolo koleso a zvrhlo sa to do úplne iných končín /Na počiatku bolo koleso - Z. Slaninka/

„Celý náš život závisí od toho, akými zručnými jazdcami sme a či máme dosť odvahy na to, aby sme rozhodne nasadli hneď po tom, ako nás to surovo vytrasie.“
Venujete sa neustále nejakému športu? Hráte tenis, futbal alebo bedminton? Paula, ktorá sa práve prisťahovala obľubuje tzv. „bajkerstvo“, čo nie je len obyčajné prechádzkové bicyklovanie, ale tvrdé bajkovanie po rôznych kopcoch a prekážkach. Po presťahovaní čaká Paulu nový začiatok a má jedinečnú príležitosť rozhodnúť sa: Zostane poslušným dievčatkom, alebo obetuje bezpečie, aby si splnila sen? Nepotrvá dlho a zistí, že život, ktorý si vybrala, je rovnako rýchly ako zjazd a niet cesty späť. Musí sa naučiť pohybovať vo svete, kde jediným, no o to drsnejším obmedzením sú schopnosti a odvaha. Vo svete na kolesách, v ktorom nie je chybou zísť na zlé chodníčky, ale spadnúť a neodvážiť sa vstať. Vo svete, kde sa gravitácia považuje len za stav obmedzenej mysle.

„Keď sme sa objavili na ihrisku pri provizórnej tribúne, Maťo práve čosi skúšal a Ondro ho so smiechom nešikovne natáčal na telefón. Len čo si nás Jurči stojaci vedľa všimol, oči sa mu rozšírili a v ústach sa zaleskol obnovený kov.“

Na túto knižku som si „brúsila zuby“ už dlhšie, no nikdy som sa k nej poriadne nedostala. Napriek tomtu, že bola vydaná v roku 2010, som si ju stihla prečítať až teraz a musím povedať, že neľutujem, že som sa k nej dostala, avšak stále neviem, čo si o nej mám myslieť.

Zuzka Slaninka nás preniesla do hlavy mladej Pauly, ktorá si len teraz našla partiu a spoznáva zákutia života mladých. Paula prežíva prvú party s „troškou“ alkoholu, dokonca i prvú známosť. A robí chyby všade, kde sa dá. Na počiatku bolo koleso je ďalším dôkazom toho, že knihy bez hlavnej zápletky a rozuzlenia sa stávajú čoraz obľúbenejšími a väčšine ľudí sa to páči. Toto dielko zachytáva jedno leto a život mladých. Ako žúrujú, bláznia sa... A to je všetko.

Týmto sa dostávam, bohužiaľ, i k negatívam a rovnako i k dôvodom, prečo táto kniha nebola moja šálka kávy. Hlavným problémom je nesprávne znázornená reč mladých. Aj keď knihu vydali pred štyrmi rokmi a čechizmy a slangy vtedy „frčali“, silno pochybujem, že až v takom veľkom množstve. Nevýrazná zápletka mi veľmi neprekážala, pričom neúplné dialógy áno. Vďaka už vyššie spomenutej reči sa nedali odlišovať postavy, keďže všetky rozprávali rovnako. Čo sa týka slangu a pri hovorení zvyčajne chýbali zakončenia priamej reči „povedal, odvetil“, a tak som sa ako čitateľka poriadne strácala.

„Časom sme sa energie aj nadšenia úspešne zbavili. Tony s Jurom si to kompenzovali aspoň tým, že si tu i tam dali poriadneho bunny hopa a podobné debility.“
Paula ako hlavná hrdinka bola taká nemastná-neslaná. V niektorých situáciách konala nerozvážne, inokedy až hlúpo. Myslím, že hlavným účelom autorky pravdepodobne nebolo, aby čitateľovi prirástla k srdcu. Skôr zvýrazňovala skutky a činy, ktoré ona a jej partia „páchali“.

Naopak bicyklovanie tu bolo vyzdvihnuté celkom vydarene. Paula ho nebrala ako niečo, čím by si „zabíjala čas.“ Bajkerstvo bolo jej vášňou, ktorú dávala najavo každou prejdenou doskou, každým zdolaným kopcom. Autorke sa krásne podarilo znázorniť, že tento šport Paulu naozaj napĺňal a mne osobne sa kniha napokon i lepšie čítala, pretože to bolo napísané od srdca.

Ak by ste mi navrhli, aby som tento tínedžerský príbeh nazvala a ohodnotila dvomi slovami, počuli by ste odo mňa „zvláštny“ a „iný“. Presne tieto slovíčka dielo vystihujú.

Mne úplne nesadla, napriek tomu, že som ju mala prečítanú celkom rýchlo. Možno je to preto, že som čítala už veľa kníh a čítala som aj lepšie. Možno je hlavným dôvodom to, že je kniha odlišná od tých ostatných a ja sa jej bránim. Možno je chyba v knihe samej. No to nezistíte, pokiaľ si Na počiatku bolo koleso neprečítate vy.

Za poskytnutie tejto knihy ďakujem vydavateľstvu Tatran.
Ak vás kniha zaujala, môžete si ju kúpiť na tejto adrese. (Alebo sa zapojiť do súťaže nižšie ;-) )

Moje hodnotenie:

Zuzka Slaninka: Na počiatku bolo koleso
Vydalo vydavateľstvo Tatran v roku 2010, 243 strán.
www.slovtatran.sk

Recenzia aj na portáli Čítaj.to.

---

*** POZOR SÚŤAŽ O DVE KOLESÁ! ***

Chceš vyhrať túto knižku a zažiť bajkerstvo na vlastnej koži?
Tak napíš, aký najlepší zážitok sa ti udial počas hrania tvojho obľúbeného športu!
2 Najzaujímavejšie komentáre budú odmenené po jednej knihe Na počiatku bolo koleso!
Súťaž trvá do 25.8.2014 a je otvorená pre SR a ČR.

---

Komentáre

  1. Kniha ma nezaujala ani predtým, ako som si prečítala tvoju recenziu a zrejme ju tak skoro čítať nebudem, možno len keby som nemala nič iné na práci, ale k tým zážitkom sa musím ozvať :D
    Bolo to ho veľa :D (mám viac obľúbených športov) Takmer som rozbila spolužiačke medicimbalkou nos, kamoš bol raz naštvaný, keď dotelefonoval, hodil mobil cez celé ihrisko, čo máme u babky pri poli, a trafil ma priamo do hlavy, raz som si dala vlastný gól pri futbale, lebo som si pomýlila bránky a rozplakala som bratranca, lebo ten bol vtedy v našej bráne. A najlepší fail bol asi počas hokeja u nás na jazere. Hrali sme a môj frajer bol v druhom tíme, keď sme sa oberali o puk, zamával nad hlavou hokejkou (asi stratil rovnováhu a chcel sa nejako udržať), ale pritom ma trafil rovno do líca a do úst. Odletela som do snehu, videla som nazeleno a dva týždne som vyzerala ako postihnutý škrečok.
    Staré dobré časy :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Túto knihu som dostala asi pred 3 rokmi, pretože som po nej túžila. Keď som si ju prečítala, už som taká nadšená nebola. Slang sa mi zdal prehnaný - úprimne, nepoznám nikoho kto by tak rozprával a to sa práve pohybujem v tej skupine. Keďže som pri čitaní knihy mala asi 13 rokov a kniha bola plná pre mňa nevhodných scénok, vedela som, Že sa nemôže dostať mame do ruky. Bohužiaľ mama bola na ňu zvedavá a v jeden deň (pri mojej nepozornosti) mi ju zobrala a už som ju viac nevidela :D Vlastne je to prvá (dúfam že posledná) kniha, ktorú mi mamina zabavila :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Nejzajimavejsi zazitek pro me asi byl pri vyjizdce s kobylou, kdyz me schodila (proc je na dlouho :D), ja zustala v bezvedomi a kdyz me holky budily, ja rikala ze chci jeste spat a nechtela jsem vstavat. Jak jsem dosla po svych domu nevim, ale tam jsem se taky chovala jako pomatenec, ptala se porad kde mam kone a tak, ale kdyz me rodice vezli kolem staje a ja tam kobylu uvidela, zacala jsem v tom rozpolozeni hrozne nadavat :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Pekne napísané, každopádne mňa kniha neláka... Také tie "žiadne väčšia zápletka" príbehy totiž nie sú pre mňa.:/

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Nelíbí se mi obálka, ani název. Knížka mě celkově jaksi ničím nezaujala. Přijde mi jednoduše nijaká a podle tvé recenze tomu asi tak i bude..

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Pekná recenzia :)
    Čo sa týka športu, nejaké veľmi pekné spomienky nemám, ale keď si na to spomeniem dnes, usmievam sa pri tej myšlienke. Tak napr. keď som chodila na plavecký výcvik, tak som šla skočiť rybku, avšak dopadla som tak silno, že začala si mi valiť krv z nosa a odvtedy jednoducho nedokážem skočiť rybku, iba pupkáča :D Neviem prečo, stále sa bojím, že sa to zopakuje a tak radšej neskáčem :D ďalší pekný zážitok mám z telocviku :D behali sme na čas na asfalte. Ja som sa snažila ísť čo najrýchlejšie, ale učka ma prirovnala ku korytnačke -_- takže povedala, že mám ísť ešte raz. To by som predsa nebola ja, keby som si neroztrhala celé legíny a nerozbila si koleno (dodnes mám jazvu na kolene :P). Ďalej sme v telocvični skákali do diaľky. A teraz sa asi zasmeješ- hlavou som narazila našťastie do obloženia steny (do dreva) a opäť mi tiekla krv z nosa :D ďalej pri kotrmelci sa mi vyrazil dych, takže gymnastiky sa tiež bojím .... A posledná príhoda, že som úplný antitalent-- šla som na vleku na lyžiach, kde bol strašne strmý kopec, takmer 90 stupňov. Jasné, že ja z vleku spadnem a ešte sa mi vypla lyža a zosunula sa o meter podo mnou. Myslím si, že je to na zasmiatie sa, tých príhod mám oveľa viac :D vtedy to boli slzy, no dnes mám aspoň spomienky na staré časy ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Nejzajímavější zážitek..O.o
    No to bylo, když jsem měl závody a spadli mi plavky..
    Prostě jsem v jeden den na závodech plaval 2x.
    První závod jsem měl odplavaný a chtěl jsem se jít převlíct do druhých plavek.
    Jenže mi byli velké a když jsem skočil..prostě se mi srolovali ke kolenům xDD

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Skvěle napsaná recenze, ale myslím, že tahle kniha není nic pro mě. Letní teenagerské knížky mi v 90% nesednou a ani sport není mou velkou vášní :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Páčila sa vám recenzia či článok? Povedzte, čo máte na srdci.
Ďakujem za každý komentár. :)

Pozri aj