Videohry tvorené na základe knihy - čo je lepšie? Posúďte sami!


Ako ste už mohli vyčítať z obrázku (nintendové konzoly zoradené na poličke ako knihy), dnes by som vás chcela vziať do sveta konzolí a hier, ktoré boli stvorené na základe kníh. Pri hľadaní mi pomohol bratranec, ktorý je v tomto smere zručný, takže mu veľmi pekne ďakujem. :)

***

Spolu sme našli 4 tituly tvorené z 3 klasických kníh a 1 komixu.

Harry Potter
Začala by som asi tou najznámejšou hrou i knihou a hovorím o legendárnom Harryho Potterovi, ktorý bol k dispozícii už pre tie najstaršie konzoly a farebné fazuľky každej chuti zbieral asi každý! Po úspešných knihách J. K. Rowlingovej sa v roku 2001 štúdio Electronic Arts rozhodlo dobrodružstvá Harryho Pottera sprístupniť na konzoly od Nintenda, Game Boya po Play Station a priniesť tak plnohodnotný zážitok nadšencom a fanúšikom kníh. Aktuálne je táto séria prístupná pre PS3 so super grafikou a pre PlayStation Move aj ako Book of spells, ktorá vám ukáže skôr svet čarodejníkov, ako život Harryho. Pre mladšie ročníky či milovníkov Lega je možné zahrať si príbeh i v tomto prevedení.

prvé a zatiaľ posledné vydanie videohry


Ja osobne som hrala verziu na počítači, ktorá je dostupná tiež a veľmi sa mi páčila, hlavne tá časť s lektvarmi. Mimo toho som vyskúšala i staršiu verziu na PS2, kde som mohla zbierať staré dobré fazuľky a precvičiť si angličtinu.

porovnanie prvej a zatiaľ poslednej grafiky videohry


Názor čitateľa (zdroj recenzia na martinus.sk):
Nádherná ukážka fantázie, vkusu, vynaliezavosti a to v dejovo nabitej a očarujúco jednoduchej knihe. Dýcha z toho neskutočne komorná a priateľská atmosféra a to bolo podľa mňa dôvodom úspechu tejto série. Rozhodne najlepší Harry Potter, ktorého atmosféru nosí čitateľ v hlave ešte týždne a do ktorej sveta sa musí v myšlienkach neustále vracať. Bravo, madam Rowlingová, bravo bravissimo.
anonym, 5 hviezdičiek

kniha
Názor hráča (zdroj recenzia na sector.sk):
„Celkovo pekná hra pre deti od takých 8 rokov, možno aj menej ak im pri hre pomôžu rodičia. Hra je síce postupom času stále nudnejšia, ale našťastie ju oživujú rôzne medzileveli v Metlobale, utekaní pred obrom, naháňaní sa na metlách. Hra má ešte pre deti jednu veľmi veľkú výhodu, máte v nej neobmedzený počet životov a vždy keď niekde spadnete, alebo sa vám minie energia začínate len od posledného save, prípadne od začiatku daného levelu. Ale pozor celou hrou zbierate kryštály, magické karty a zápočtové body za ktoré ste na konci vyhodnotený, takže sa snažte lebo jediná šanca ako sa potom napraviť je prejsť to celé ešte raz.“ (recenzovaná verzia pre PS1)
Recenzent saver, 8,5/10


Metro 2033
Metro 2033 je hra na motívy úspešnej sci-fi knihy Dmitiria Glukovského, ktorý za ňu získal ocenenie Európskej vedecko-fantastickej spoločnosti. Príbeh sa točí okolo mladého chlapca Artyoma, ktorý sa narodil niekoľko rokov pred skazou, ktorá postihla celé ľudstvo a ľudia sa teraz musia skrývať hlboko pod zemou v moskovskom metre. To im slúži ako úkryt pred stále aktívnou radiáciou po atómovom výbuchu.
Metro 2033 je kombináciou strieľačky z pohľadu vlastných očí, hororu, RPG a hry o prežití.

videohra

Názor čitateľa (zdroj recenzia na martinus.sk):
„Metro 2033 je moja prvá prečítaná kniha, i keď mám 22 rokov, za čo sa trošku hanbím. Čítanie tejto knihy bolo pre mňa úplne zážitkom. Dej bol pre mňa úžasný i napriek tomu že som vedel ako to skončí (obsah som vedel z PC hry Metro 2033). Môžem len a len odporúčať. Post-apokalyptický svet ma fascinuje. Preto táto voľba.“
Martin Opálka, 5 hviezdičiek

kniha

Názor hráča (zdroj recenzia na sector.sk):
„Metro 2033 síce môže prostredím a postavením pripomínať Stalkera, respektíve Fallout, ale samotným štýlom je úplne iná. Ak by ste to silou mocou chceli s niečím porovnať, je to ako Half Life 2 zmiešaný s temnotou Fearu a katastrofou Falloutu. Je to klasická tunelová FPS akcia, aj keď s rôznymi drobnosťami posúvajúcimi ju niekde medzi akčný, adventúrový a RPG žáner. Nejde v nej ani tak o samotnú akciu ako o nasávanie atmosféry na každom kroku. Pôjdete pomaly, budete spoznávať život v podzemí, ľudí, vychutnávať si detaily sveta ako grafické, tak aj zvukové. Všetko vám bude ponúknuté na podnose v takmer dokonalej jednoliatej forme.“
recenzent saver, 9,0/10
Zaklínač
Ďalšou sériou je Zaklínač alebo po anglicky The Witcher. Geralt z Rivie je zaklínač. Nemá rodinu, nemá domov, túla sa svetom a zabíja netvorov a monštrá škodiace a ubližujúce ľuďom - upírov, vlkolakov, baziliškov či mantichory. Nie je žiadny rytier bez bázne a hany, len si musí zarobiť na živobytie, a tak si za svoju prácu necháva platiť. Sú to ťažko zarobené peniaze a jeho remeslo je nielen nebezpečné, ale aj nevďačné. Za bojové a magické techniky, ktoré mu umožnňuje prežiť, musel zaplatiť vysokú cenu - zmeny organizmu, mutácie aj krutý výcvik. Teraz jeho schopnosti vzbudzujú u bežných smrteľníkov strach a odpor, a hoci sa bez jeho služieb nezaobídu, odsúdili ho k životu na okraji spoločnosti. Zaklínači by to nemalo vadiť, mal by byť zbavený emócií, lenže u Geralta známe pravidlá často neplatí.

videohra

Názor čitateľa (zdroj recenzia na martinus.sk):
Andrzej Sapkowski vytvoril úžasný fantasy svet s ešte úžasnejšími postavami. Jednotlivé kratšie príbehy/poviedky (obsiahnuté v prvých dvoch dieloch: Poslední přání, Meč osudu) na seba nenadväzujú a slúžia viacmenej ako rýchly úvod do života zaklínača Geralta. Aj napriek môjmu odporu k prekladom ma milo prekvapila česká verzia- Sapkowského svojský spôsob opisovania a "mluvení" postáv (duo Geralt-Marigold je proste geniálne!) tvorí príjemnú a svižnú atmosféru. Postavy sú dostatočne uveriteľné, už po pár stránkach Vás bez akéhokoľvek upozornenia vtiahnu do deja. Pre lepšie oboznámenie sa s príbehom odporúčam prečítať prvé dva diely pred knihou Krev elfů, ktorou začína samotný päť-dielny príbeh a Sága o Zaklínačovi. :)
Viktória Alexandra Bartová, 5 hviezdičiek

kniha

Názor hráča (zdroj recenzia na sector.sk):
Hoci Zaklínač nie je dokonalý, jeho kvality výrazne predčia kvantitu. Zaklínač nesklamal, hoci mohol byť o niečo lepší, škoda hlavne tých zbytočných technických závad. Výsledné hodnotenie je s prižmúreným okom, ale zaslúžené. Veď napriek všetkému negatívnemu, čo tu bolo spomenuté, je to jednoznačne najlepšia RPG tohoto roka, s neopakovateľnou atmosférou, akú poznáte z kníh Andrzeja Sapkowského.
Recenzent uni, 9,0/10


The walking dead (Živí mrtví)
Walking Dead prináša príbeh o následkoch apokalypsy, ktorá zmenila ľudí na „chodcov“ a sleduje príbeh skupinky ľudí, ktorí prežili a cestujú naprieč USA a snažia sa nájsť si nový domov, bez hôrd zombie. Skupinu vedie Rick Grimes, ktorý bol v starom svete policajným dôstojníkom. Čím väčšmi je ich situácia bezútešnejšia, tým viac ich vôľa prežiť núti robiť takmer čokoľvek, aby zostali nažive.

komix

Názor čitateľa (zdroj recenzia na martinus.sk):
Tento komiks je asi najlepší na svete. Dosť sa podobá svojou postapokalyptikou na knihu Metro 2033 a 2034, čo sú dobré knihy. Príbeh je super. Je tajomný a málo predvídateľný. Toľko emócii v jednej knihe. Rozhodne si tento komiks prečítajte a tiež si zahrajte hru na počítač tá je tiež bombová.
A nezabudnite na seriál ten je super. Rozhodne Best.
Šimon, 5 hviezdičiek

videohra

Názor hráča (zdroj recenzia na sector.sk):
The Walking Dead sa hodnotí ťažko. Baví a vtiahne. V úvode príjemne navnadí, skvele graduje, no potom to s ňou ide dolu vodou. Podobne ako zombíci v nej, tak ku svojmu záveru dokrivká. Pre fanúšikov predlohy či seriálu sa jedná o povinnosť, lebo veľmi dobre rozširuje známe univerzum o nové postavy a ich osudy. Aj ostatným má čo ponúknuť, pričom nemusia preferovať adventúry. Teraz zostáva už len čakať na druhú sezónu a dúfať, že bude tak kvalitná ako prvé tri epizódy.

Recenzent matus_ace, 8,0/10


seriál

Hlavnú rolu hrali začínajúce komixy v roku 2003 (preložené v českom jazyku), následne sa objavila aj videohra a momentálne i seriál.

 Goodreads | Sector | Wikipédia (seriál)

***

Dúfam, že sa vám tento článok páčil, jeho účelom bolo odpútať vás od momentálneho chaosu blogosféry a zoznámiť vás s mojou ďalšou úchylkou.
V budúcnosti plánujem aj opačný prípad - knihy tvorené na základe videohry a taktiež sa spomenutým titulom povenovať detailnejšie s presnými dátumami a zaujímavosťami. Môže byť?

Otázočky na záver:
Hrali ste/ čítali niektoré z doposiaľ spomenutých titulov?
Poznáte ešte nejaké iné? 
Ak ste niečo čítali a hrali zároveň, čo bolo lepšie? 

Za prípadné zlé informácie sa vopred ospravedlňujem, keďže v tomto smere nie som skúsená.

Komentáre

  1. Na podobný téma psal kamarád bakalářku :) Z toho všeho jsem četla i hrála jenom Harryho Pottera, ale hrála jsem tak první dva díly a navíc to bylo už někdy v pravěku :) Zaklínače mám dočteného, na hru už se třesu, jen potřebuju dohrát pár jiných :) Vlastně jsem začala hrát i Walking dead, ale pak zapadl v hromadě ostatních, kterým dám přednost spíš. Tam jsem ale nečetla knihy, viděla jsem jen seriál, a ten mě snad v předposlední sérii přestal bavit. Každopádně fajn článek, muselo to dát hodně práce :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, starý dobrý Harry Potter sa nikdy nezaprie! :D Ja som Zaklínača nehrala ani nečítala, ale chcela by som skúsiť aspoň knihu a vieš inak o tom, že tretí diel videohry má mať až 36 rôznych koncov?
      Na zombíjskú tému som ja čítala len Ranč na červenom vrchu, ale možno by som chcela skúsiť aj komix a seriál, keďže sa mi táto tématika veľmi zapáčila :)

      Odstrániť
  2. Tak jediné co mohu posoudit je Metro. Mám jak knihy tak hru. Knihy mi uchvátili (první díl víc). Avšak hra byla absolutně nemožná. Nevím jak jsou na tom "profi" hráči, ale mě to absolutně nebavilo :( Malinko stašidelná atmosféra fajn, ale jen podobu, než si se sekla na místě a nevěděla jak a kudy dál. Pak už to samé dokola ztratilo na "kráse". :(

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som nečítala ani nehrala, avšak chcela by som sa dostať aspoň ku knihe, keďže hovoríš, že sa to neoplatí hrať.. Tá vyzerá aspoň zaujímavo a toto je situácia, že kniha je jednoznačne lepšia ako hra! :D

      Odstrániť
  3. Ja zas zabíjam čas pri Minecrafte a The Sims a tiež sa dostávam k záveru, že to je strata času, ale pobaviť to dokáže. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Pekný článok :) akurát máme v počítači Metro ale ja to nehrám. A s tým chaosom máš pravdu, akurát si len zabudla dodať, že "upadajúcej blogosféry"... :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, nechcela som to rozpitvávať, každý určite vie, čo som mala na mysli :-)

      Odstrániť
  5. Ani som nevedela, že z týchto urobili počítačove hry. Ja ich nehrám, lebo na ne nikdy nemám čas. Všetok čas mi zaberá škola, čítanie, písanie, blog a ďalšie veci. Určite to chápeš :D Jedine o jednej viem, ale tú nevidím na zozname. Spolužiak to proste miluje, tak som o tom už všeličo počula. A minule mal aj knihu z toho v škole, tak by to malo byť podľa nej (btw vzdal to až na piatej strane). Volá sa to Assassin's Creed :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vyššie spomenuté veci mi v mojom živote prekážajú tiež :D Ohľadom toho Assasina: poznám to tiež, avšak bratranec mi spomínal, že bola knižka spravená na koncepte videohry, takže teraz naozaj neviem. :) v budúcnosti plánujem článok teda aj na knihy napísané na základe hry.

      Odstrániť
  6. Harryho Pottera si pamätám, to bola skvelá hra a dostala som sa len po trojku :D Trojka sa mi aj najviac páčila, pretože myslím, že práve v tejto časti boli tie bonusové levely, kde si mala časový limit na zbieranie fazuliek v tej veľkej miestnosti, či kde to bolo :D To bolo najlepšie :D A ostatné hry nepoznám bohužiaľ :/

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Ten Harry je skvelý, raz som to hrala na kamarátovom PSP v škole :DD
    PS: nádherný vzhľad blogu, ja budem upravovať až na zimu :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To je :D len ja som sa teraz zasekla na PSP vo štvorke a ani ma to moc nebaví :D
      Ďakujem pekne! Dala som si záväzok oživiť ho aspoň počas ročných období, keďže je skôr jednotvárny :-)

      Odstrániť
  8. HP som žrala. Pár rokov dozadu sme dostali myslím na vianoce trojku, ani neviem aká verzia ale bola to švanda!

    Zaklínač ... môj nádherný zaklínač ... Toho som spoznala vďaka bratrancovi - ten hral prvý diel a ja som tú hru zbožňovala!! Až v manuáli som sa dozvedela, že je to vlastne kniha a prečítala si ako inak celú sériu =D.

    Nespomenula si podľa mňa veľmi dôležitú Narniu - ja mám doma 1 a 2 a doteraz si rada zahrám. Je to pekne spracované aj keď sa riadila skôr podľa filmov.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Do Zaklínača by som sa chcela pustiť tiež, ale najprv si ho poriadne zahrať.. či? :-)
      O Narnii som ani nepočula, že je to videohra, musím to hneď napraviť, ďakujem za tip!

      Odstrániť
    2. Ak váhaš tak hra pomôže. Len sa treba pripraviť že je to riadna pecka s kvalitnou grafikou a prepracovaným svetom a úlohami. Len na dej sa netreba spoliehať - ten si potom aspoň užiješ v knihe.

      Ja by som tiež o nej nevedela keby ju rodičia nekúpili na vianoce =D.

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Páčila sa vám recenzia či článok? Povedzte, čo máte na srdci.
Ďakujem za každý komentár. :)

Pozri aj