Zombie apokalypsa podľa McGuireovej /Ranč na červenom vrchu - Jamie McGuire/

Čo by ste urobili ako prvé, keby vypukla nákaza, ktorou by sa zamoril celý svet a ak by ste zlyhali, automaticky by ste prestali byť človek? Niekto by sa možno v návale strachu skryl pod posteľ, tí stabilnejší pravdepodobne do pivnice iní by radšej hľadali útechu v centre mesta (čo by som neodporúčala). Traja odlišní ľudia by skôr utekali na miesto, ktoré ich všetkých spája – na Ranč na červenom vrchu. 

O začiatkoch škodlivej epidémie dostaneme informácie z prvej ruky od lekárky, rozvedenej ženy a starostlivej matky Scarlet, ktorá popisuje prvých miestnych pacientov s príznakmi šedej kože a výrazného schudnutia. Doktorka nemocnice v centre má avšak jedinú starosť a to svoje dve dcérky, ktoré nemá pri sebe. Preto sa pokúša nájsť ich i počas obdobia, kedy ich má podľa súdneho prikázania na starosti ich otec a netúži po ničom inom, než mať svoje dievčatá pri sebe.

Nathan, kvázi rozvedený muž so ženou, pre ktorú je prioritou zapnutý počítač. Spolu majú malú dcérku Zoe, ktorá preňho znamená všetko. Po vypuknutí apokalypsy mu záleží len na tom, aby sa on a jeho poklad dostal na miesto, kde budú od hrozieb čo najďalej a hlavne v bezpečí.

Naopak Miranda, mladé dievča a šoférka malého volkswagena túžila len po popoludní trávenom s priateľmi na vidieku, no jej a ďalším siedmym miliardám prichystal osud niečo iné

Je ranč avšak naozaj takým bezpečným miestom, ako sa zdá? A oplatí sa ešte Scarlet žiť bez svojich detí?

„Pridala som hlasitosť na rádiu v nádeji, že dostanem radu, ako sa dostať z mesta a k svojim deťom. Namiesto toho, aby hovorili o bezpečnostných opatreniach alebo o hocičom, čo by mohlo pomôcť, bolo pre nich čoraz ťažšie profesionálne informovať o desivých správach, ktoré sa im hrnuli do štúdia – o napadnutiach, haváriách a o chaose.“
Jamie McGuireová si svoju pozornosť na Slovensku zaslúžila najmä vďaka úspešným YA románom Krásna katastrofa a Prozreteľnosť. V oboch je hlavnou ingredienciou láska, s ktorou naozaj nešetrí. Keď som sa začítala do prvých riadkov Ranča na červenom vrchu, absolútne som neverila, že toto napísala „zaláskovaná“ McGuireová. Ide o veľmi mne zaujímavý a diskutabilný námet, ktorý Jamie vyzdvihla tak realisticky, že som každú chvíľu čakala, kedy vyhlásia výnimočný stav, hlavne, keď v tomto čase straší ebola.

Dej sa stupňoval a v knihe nechýbalo ani napätie. Ja sama som mala nervy a nevedela som sa dočkať vyvrcholenia a potajme som i dúfala, aby som dovtedy nesplešivela. Inými slovami, autorkine skvelé rozprávačské schopnosti na mňa ako na čitateľku zapôsobili a môžem vyhlásiť, že na mňa táto kniha spravila naozaj veľký dojem.

„Zdvihol sa vietor a dom pod jeho náporom znova začal stonať. Bolo to strašidelné ako vzdychy mŕtvych, keď si všimli korisť a tešili sa na žrádlo. No inak bola tichá noc.“

Naopak sci-fi čitateľov, ktorí si potrpia na perfektne vykreslených zombíkov bohužiaľ sklamem. Napriek tomu, že si dala autorka plne záležať na ich detailoch, v knihe poukazovala hlavne na meniace sa vzťahy počas apokalypsy a jej priebeh a zombie téme sa až tak nevenovala.

Počas tohto nešťastia je taktiež možné pozorovať dokonalú transformáciu vzťahov hlavných protagonistov a uvidíte, ako sa zo ženy v domácnosti stane nemilosrdná bojovnica, ktorá dostane, čo si zaumieni a dobrák, ktorý si donedávna nechal rozkazovať sa zmení na rozhodného a silného muža.

Ako hovorí Tracey Gravesová na zadnom obale tohto apokalyptického románu, kniha naozaj vyvoláva živé predstavy a to je dôkaz, že Jamie McGuireová je veľmi zručná rozprávačka. Jej štýl písania si obľúbite od prvej stránky a ďalej vás len tak nepustí. Do tohto diela vložila fantasy prvky, akciu, napätie a ku koncu sa už neudržala a pridala tam i lásku, predsa aj tá si vtedy môže nájsť miesto a stanú sa veci, ktoré by sa počas bežnej udalosti vôbec neudiali. Ranč je geniálny príbeh, ktorý odporúčam každému – či zombieloverom, osobám, ktoré obľubujú napätie, lásku počas tragédii.. a zombíkom samým.

Moje hodnotenie:

Jamie McGuire: Ranč na červenom vrchu
Vydalo vydavateľstvo Fortuna Libri v roku 2014, 328 strán.
www.fortunalibri.sk

Recenzia aj na portáli Čítaj.to.

-----------------------------
Copyright - fotografie v tejto recenzii sú mojou tvorbou.
Za obrázky hodnotení ďakujem VeEee.

Komentáre

  1. knihu si chcem uz hodný čas prečítat :) a tvoja recenzia ma utvrdila v tom, ze by som to mala spravit čím skôr :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Nie je to až také sladké? Tak tomu uverím iba vtedy, ak si to prečítam.
    Krásna recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Sladké? Vôbec nie. Nájdeš tam toľko krutosti a nechutnosti, koľko je môoné nájsť počas zombie apokalypsy :D
      Ďakujem krásne! :)

      Odstrániť
  3. Fíha, nie až tak romantická Jamie, to znie zaujímavo. Pekná recenzia.:)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Pred tydnem se mi dostala do rukou a do vlastnictvi tak sem na ni zvedava :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Páčila sa vám recenzia či článok? Povedzte, čo máte na srdci.
Ďakujem za každý komentár. :)

Pozri aj