Príbeh o násťročných pre násťročných /Nepobozkaná - Miroslava Varáčková/

Drobná knižočka z edície Evitínok s milučkou obálkou sľubovala niečo v zmysle „to pravé pre tínedžerky – príbeh nevinného dievčaťa a čarovného chlapca v skvelom podaní Mirky Varáčkovej“. Po knihe som siahla kvôli dobrej skúsenosti s autorkou a zároveň sa chcela presvedčiť, či jej originálnejšie témy nejdú lepšie.
Zoznámte sa s Domčou – slovenským šestnásťročným dievčaťom, ktoré by rodinné problémy ihneď vymenilo za pubertálne šalenie za chlapcami, ktoré vidí u svojich spolužiačok. Lenže namiesto toho sa musí vyrovnávať s otcom, ktorý bezhlavo utiekol a sebecky si začal nový život, a rovnako trpieť hysterické výstupy staršieho brata, ktorý k ocovi cíti veľkú nenávisť. Keď už to Dominika naozaj nezvláda a v noci ju na ceste z diskotéky ešte okradne partia chlapcov z ulice, nenechá to len tak a dobrovoľne sa prihlási na kurz sebaobrany

„Ráno ma Lena počká pred školou a spolu sa vyberieme na prvú hodinu, ktorou je telesná. Mám tu hodinu rada, dá sa mi na nej dobre zašívať. Dnes nás však Slezáčka, naša profesorka, prekvapí. Odchytí si nás a prikáže nám, aby sme sa po vyučovaní zastavili za ňou v kabinete.“

Mladý tréner ostrej povahy ju skôr nahnevá, ako očarí. No keď Šarkana, ako ho volajú, stretne na druhý deň pri nacvičovaní tanca na stužkovú (ktoré si Domča aj s kamarátkou zaslúžili za prílišnú absenciu na telesnej), doslova stratí reč. 

U autorky Miroslavy Varáčkovej, oficiálne usadenej v žánri pre mladých, nie je príbeh o tínedžerskej láske nijakým prekvapením. V takomto podaní by aj ostal, keby nebolo jedinečného a zároveň jednoduchého štýlu a naozaj dobre spracovanej klišé zápletky.
Nepobozkaná je príbeh o násťročných pre násťročných. Tak je aj písaný – dynamicky, so správnou dávkou opisov a s uveriteľnými dialógmi. Autorka zdramatizovala ružový dej ťažkou situáciou doma – nešťastnou mamou a bratovým bitím do steny a náhlymi odchodmi, a teda aj vie, ako zaujať čitateľa. Ani v realite nie je všetko dokonalé a s tým, čo Mirka napísala, sa stotožní 90% ľudí, ktorí niečo podobné zažili minimálne z okolia a siahnu po tejto knihe.

„V Diere je plno. Dav, hluk, pohyb. Prederiem sa pomedzi ľudí do stredu parketu a okamžite začnem tancovať. Zakývam na Braňa, aby sa pridal. Znie pesnička Happy od Pharrella, naokolo to vrie. Všetci šalejú a ja sa snažím zapadnúť. Nedarí sa mi. Hoci sebou hádžem na všetky strany a usmievam sa, vnútri happy nie som.“

Čitateľov možno poteší aj široké spektrum postáv a nie len tie „na jedno kopyto“. Okrem toho si spisovateľka rozpracovala viacero dejových zvratov, čo bolo oveľa zaujímavejšie ako len príbeh čisto o nevinnej mladej láske. 
No na druhej strane, ak sa bude Mirka nabudúce rozhodovať medzi takýmto žánrom a, povedzme, medzi sci-fi alebo dystopiou, budem to práve ja, kto ju bude prehovárať na druhú možnosť, pretože, po prvé, mám istotu, že vďaka jej nadobudnutému „skillu“ z kníh Prežila som svet a najnovšie Adaptácia, príbeh určite nepokazí, a po druhé, lebo vždy privítam na slovenskom knižnom trhu niečo nové ako veľakrát omieľanú tému.

Ale nepochybne je Nepobozkaná dobrým dielom, čo sa týka námetu aj spracovania. Dôležité je len to, z akého pohľadu to vidíte. Ak chcete svoju neter, sestru či dcéru odtrhnúť od počítača alebo len dumáte, čo jej podarovať k sviatku, táto ružová evitínka tiež nebude zlou voľbou a trinásť- či štrnásťročná čitateľka bude z knihy unesená.

Moje hodnotenie:

Recenzia aj na Čítaj.to portáli.

Miroslava Varáčková: Nepobozkaná
Vydalo vydavateľstvo Evitapress v roku 2014, 240 strán.

Komentáre

  1. Priznám sa, že doteraz som tejto knižke nevenovala veľkú pozornosť, ale po tvojej recenzii (ktorá je inak super) ma úprimne zaujala. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Páčila sa vám recenzia či článok? Povedzte, čo máte na srdci.
Ďakujem za každý komentár. :)

Pozri aj