Knihy, ktoré sa počúvajú • ako som si začala s Cookie

Sú tlačené, pôvodné knihy, ktoré spoznávame už od narodenia a tvoria neoddeliteľnú súčasť nášho života. 
Sú elektronické knihy, ktoré sú už niekoľko rokov novinkou, no len niektorí ľudia im neodolali. 
A sú audioknihy, ktoré počúva naozaj len málokto, väčšinou v angličtine či v najlepšom prípade v slovenskom a českom jazyku, ale znamenajú pre nich skutočne veľa. 

Audioknihy na Slovensku... nie sú veľmi obľúbené. Teda ak nečítate nepočúvate "dospelácke" audioknihy, rozprávky pre menšie deti, ktoré ešte nevedia čítať a ak ste sa ešte neprepočúvali cez Zlatý kompas, Harryho Pottera a Eragona (maximálne o týchto jedincoch viem). 
Avšak dobrý spôsob, ako sa naučiť a rozumieť hovorenému anglickému slovu sú práve audioknihy. Vyberiete si svoju ideálnu podľa vášho žánru a je celkom isté, že ju na Youtube nájdete zadarmo. 

Aj ja som prednedávnom podľahla tomuto čaru a to len tak náhodou. Zistila som, že nie vždy sa dá čítať papierová kniha a namiesto pozerania sa do telky som si pustila audioknihu.

Začalo to tak, že som dostala chuť tvoriť. A tak, ak ma poznáte, som zhrabla gumičky a háčik a začala pliesť náramok. Avšak, oproti mne bola televízia, na ktorú sa síce dalo  pozerať, ale buď by som "gumičkovala" alebo pozerala TV. Rozmýšľala som, ako by som mohla vyplniť čas a keďže som žena (no, dievča), ktorá vie robiť viacej činností naraz, rozhodla som sa čisto spontánne a pustila som si audioknihu.

Určite viete, že Jacqueline Wilsonová je autorka môjho detstva a aj teraz k nej zavítam, samozrejme v slovenčine. Jej knižka Cookie preložená nebola, pričom som sa o ňu zaujímala už dlhšie a tak to bola práve tá kniha, ktorej názov moje prsty v ten večer naklepali (ako hovoria naše profesorky). A tak som našla prvú "full audiobook", ktorú mi YouTube vyhodil a počúvala. Mala som obavy, pretože som nič také nikdy nepočúvala, tobôž nie v angličtine. Na moje prekvapenie som sa v tejto pomerne jednoduchej knihe skvele orientovala a rozumela som. A aj náramok mi vyšiel.
Keď som ho dokončila, bola som už v polovici a napätá ako struna. Kniha sa počúvala výborne, nemala som problém a hneď som bola zažratá do deju a príbeh o dievčati, ktorej osud v oblasti krásy a obľúbenosti veľmi neprial som hltala slovo po slove. Tieto slová však za veľmi objektívne nepovažujem, keďže to bola moja prvá audiokniha a nič výrazne zlé mi na nej nevadilo. Porozumela som jej a to je to najlepšie, čo môžem hodnotiť. 

A tak som zistila, že čas môžem audioknihou využívať v mnohých iných situáciach, ako počas pletenia. Keď napríklad sedím podvečer v autobuse a vodič just nechce zapnúť svetlá, počúvam knihu.
Keď dodržiavam moju víkendovú rutinu a vysávam či utieram prach, počúvam knihu.
Keď sa moje oči v škole namáhali až príliš a na čítanie by potrebovali ďalší pár okuliarov, dám si do uší sluchátka a počúvam knihu.
Možností je veľa a ja sa teším, že som našla ďalší spôsob, ako počúvať prečítať knihu.

Počúvate audioknihy vy? Ktorá bola vaša prvá?
Ktoré činnosti si nimi spestríte?
Čo považujete za plusy a mínusy audiokníh?
Vyjadrite sa v komentároch.

Komentáre

  1. Ja som sa audioknihám dlho vyhýbala, pretože skrátka rada čítam a bojím sa, že sa na hovorené slovo nesústredím. Lenže teraz ma čaká dlhšie cestovanie do práce i za tmy a asi občas i v plnej MHD, takže keď nebude možné vytiahnúť knihu, pustím si audioknihu. Ako prvú som si na Audible vybrala All the Light We Cannot See, na goodreads kniha vyhrala v kategórii Historical Fictions, tak som zvedavá. To bude moja prvá audiokniha. Len musím počkať, až mi opravia mobil, nefunguje mi zvuk cez slúchadla :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Minimálne teraz počas nedávnej kalamity by sa audioknihy "šikli", aspoň dve. :D Prajem pekné počúvanie, o knihe som nepočula, ale snáď sa ti bude páčiť a "spadneš" do toho.

      Odstrániť
  2. Páni, o takomto niečom počujem naozaj prvýkrát. Som ti vďačná že si takýto príspevok napísala a uverejnila. Jacquel je jedna z mojich obľúbených autoriek aj v súčasnoti. Knihy počúvaš na youtube? Ako ich vyhľadávaš? Btw. Máš úžasné obrázky :)
    Budem rada ak aj ty na mojom blogu nájdeš niečo čo ťa zaujme a prípadne zanecháš komentár ;) > www.adolescenters.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som rada, že som ti pomohla. Konkrétne túto som počúvala cez počítač, keďže som bola doma a pripojená na internet. Do vyhľadávania hodím názov knižky a k tomu "full free audiobook", nič zložité. Ak by si si ju chcela stiahnuť, skopíruj si link videa a zvukový záznam sa tak dá stiahnuť, keď ten link vložíš do offliberty.com, ako keby si si sťahovala pesničku, len tentokrát knihu.
      Ďakujem a tvoj blog určite navštívim!

      Odstrániť
  3. Tak zatiaľ som žiadnu audioknihu nepočúvala, ale neznie to zle. =) Ako negatívum možno vidím to, že nie každý má internet v mobile a nie všade je wifi, čiže by to bolo asi náročnejšie počúvať v takýchto chvíľach..ale inak si ma dosť nalákala, takže to asi pôjdem skúsiť =)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ak je miesto v mobile, knižka by sa dala aj stiahnuť cez youtube napríklad, menší návod odo mňa je v odpovedi na komentár nad tvojim. Určite to skús, nie je čo stratiť. :)

      Odstrániť
    2. Jééj, ďakujem, si zlatá =) Určite to skúsim =)

      Odstrániť
  4. O stahování z youtube slyší poprvé a je to skvělé, otevřela jsi mi nové brány do světa audioknih. A vybrala sis zajímavou knihu. Autorku mám hodně ráda a taky je to autorka mého dětství a byla jsem dost naštvaná, když jsem se dozvěděla, že tato její kniha nevyjde v češtině. Teď jsem se koukala na YT, ale moje angličtina bohužel není na takové úrovni, abych si ji stáhla a opravdu poslouchala. Možná až se časem naučím, ale zatím jdu na něco v češtině. A opravdu skvělý článek! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som takisto hneď nehazardovala s normálnymi titulmi a začala s tými, ktoré majú jednoduchý dej i štýl, aby som tomu porozumela. Tak sa dá vypracovať na tie zložitejšie. A ďakujem pekne a prajem veľa šťastia. :)

      Odstrániť
  5. Super, konečne niekto, kto tiež počúva audioknihy :) Ja ich počúvam len v angličtine a zatiaľ väčšinou len contemporary, pretože je to najjednoduchšia angličtina. Ale dúfam, že sa prepracujem aj k fantasy, kde je slovník už občas náročnejší, ale časom sa to snáď zlomí :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A ozaj, som chcela ešte pochváliť krásne fotky! :)

      Odstrániť
    2. Contemporary sú najlepšie, keď im rozumieme aj my smrteľníci. :D Verím, že nazrieš aj do ďalších žánrov. Ďakujem pekne! :)

      Odstrániť
  6. Ty si uplne super! Máš určite skvelú anglinu, lebo ja som rozumela s obtiažou :D ... Ako... rozumela som, ale bolo vela, čo som nerozumela :D ... Teraz budem prehrabávať YT aby som našla nejakú skvelučičkú audio knihu lahkú v angline :D Práve si sa postarala o rozvoj... rozvoj a zdokonaľovanie mojej angličtiny :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Muahaha.. rado sa stalo a prajem veľa šťastia. :D

      Odstrániť
  7. Ja som na audioknihy narazila už minulý rok cez audible a okamžite som si ich zamilovala :) Tiež ich počúvam popri upratovaní, alebo keď idem do mesta a popri chôdzi nemám ako čítať knihu (teda mám, ale som si istá, že by som so sebou nabrala niekoľkých ľudí :D ) Akurát minule som bola mamči pomôcť v robote a pustila som si audioknihu a tak rýchlo mi to ušlo a tak som sa strašne nasmiala na nej. Ja si ich väčšinou stiahnem do mobilu, mám ich tak po ruke, na notebooku som ich ešte nepočúvala a minule padli vhod, keď som cestovala do BA a v celom vagóne nesvietili svetlá a večer som na nič nevidela. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Audible som ešte neskúšala, keďže sa tam vraj knižky kupujú, ešte to musím presnoriť. Nabrala, to teda áno. :DD Niekedy je fakt dobré mať poruke tú audioknihu..

      Odstrániť
    2. Na audible sa knihy kupujú, to máš pravdu a sú celkom drahé, ale prvá kniha je zadarmo, to preto som sa k tomu dostala :D

      Odstrániť
  8. Jako malá jsem hodně poslouchala audio knížky, teď jsem po dlouhé době něco pustila a třeba poslední aristokratka mě moc nenadchla, ale je pravda, že audio má tu výhodu, že jsem to doposlechla, knížku bych hodila maximálně uprostřed do kouta :D Chci si vylepšit angličtinu poslechově, mám s ní oproti čtené angličtině problém a poslouchám Beauty Queens, je to zase taková brakovější literatura, ale tentokrát je to vážně zábava, je to úchvatně zpracované, mám teda za sebou zatím jen hoďku a kousek, ale myslím, že to bude stát za poslech :) Vybírám si knížky, které vím, že jsou spíše oddechové.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To áno, audioknihy až dokonca. :D Mne zas tak hovorená angličtina problém nerobí, pretože pozerám veľa cudzokrajných videí a čítanú v knihách som ešte tak veľmi neskúšala. Prajem Ti veľa šťastia. :)

      Odstrániť
  9. Ja som raz počúvala audioknihu HP a zaspala som pri tom. :D Ale počúvať v angličtine... no neviem či by som to zvládla. Niekedy vyskúšam, pekný článok. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Páčila sa vám recenzia či článok? Povedzte, čo máte na srdci.
Ďakujem za každý komentár. :)

Pozri aj