Babble time - Book vs. E-book

Už dlho som chcela napísať tento článok a dokonca som ho chcela ako jeden z úvodných na tomto blogu, no ušetrila som si to na rubriku Babble time.
Polročné písomky a skúšky sú už za mnou, naplno si užívam víkend a čoraz viac sa blíži deň, kedy budem mať svoje dve knižničky doma.
Ako dnešnú tému som si vybrala Book vs. E-book alebo inak Papierová kniha verzus Elektronická kniha.

Na moje použitie by som to rozdelila asi takto: 80 % paperbook, 20% E-book.

Paperbook
Od čias Gutenbergovej tlače prvej knihy v roku 1455 už uplynulo päť a pol storočia, takže si myslím, že si už knihy prešli mnohými premenami. Kniha bol zázrak tisícročia a nevedela by som si bez nich predstaviť život. S kým by som potom trávila večery?

E-book
Všeobecne e-booky pokladám za veľmi dobrý vynález. Všetky knihy sa vojdu do jednej maličkej plochej doštičky, ktorá je pohodlná a prenosná. Jednoznačne to bol skvelý zápis do histórie. No ak sa zamyslíme, prišli tu na to, aby nahradili tie ťažké, veľké a hrubé papierové knihy. Alebo nie? Ak to teda zhrňme, samotnou kúpou čítačky mienieme okolo 40 až 60 eur a k tomu ešte dokúpime elektronické knihy za 5-7 eur (priemer). Ja sama vlastním čítačku Kindle a som celkom spokojná, no vcelku tam mám len 10 kníh a moc ju nevyužívam. Len keď niečo súrne potrebujem alebo mám len jednoducho chuť na čítanie elektronických kníh, chystám sa na cesty alebo na dovolenku. Komu sa chce trepať päťdesiat kníh do zahraničia? Zrejme nikomu..

Výhody:
• menej ako 1 kilo
• viac kníh v jednom
• pevné uchopenie
• obyčajný displej bez podsvietenia (nekazí oči)

Nevýhody:
• do určitých čítačiek idú len určité súbory elektronických kníh (napr. ja mám Kindle a zatiaľ, čo som skúšala, tak mi idú len súbory MOBI)
• nezakúsite ten pravý pocit knihy, to šušťanie papiera po každom otočení strany
• bohužiaľ aj tento spotrebič potrebuje energiu a teda čas na čítanie je obmedzený

Ak by som to teda zhodnotila, papierové knihy boli doteraz a hádam budú aj naďalej. Dúfam, že ich nenahradia len čítačky. Ak aj áno, v mojej poličke budú mať papierové vždy miesto.

Zet

Komentáre

  1. Já mam radši normální knížky, protože ty oproti e-bookum voní a můžeme si na ne sáhnout a tak. Taky doufám, že v budoucnosti nenahradí elektronické knihy tištěné. ')

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ja mám rada aj papierové, ah ebook knihy :D Obidve majú svoje výhody a zase mne ide tiež v čítačke najlepšie mobi... ale ide mi veľmi dobre aj txt, čo sa dá veľmi ľahko urobiť z doc alebo z docx a spustí sa mi aj pdf dokument, len si ho často musím otáčať, aby som mala väčšie písmená.
    Epub mi nejde, ale to je fakt jednoduché. Na nete si to prekonvertujem do mobi a všetko je v pohode. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vidíš, to ma nenapadlo. :) tiež máš Kindle?

      Odstrániť
    2. Jasné, bez neho by som neprežila. Mám trojku, dotykové veľmi nemusím :D

      Odstrániť
    3. Kindle je naj! :D dotykáče nemusím ani ja, večne zamazaná obrazovka je totižto môj večný problém.. :)

      Odstrániť
  3. Mám rada oboje. Každá ma svoju výhodu ale obyčajná kniha má svoje čaro. E-book je len novodobá forma. Začo som rada pretože ak niekde cestujem stačí mi vybrať iba mobil (nemám čítačku kníh) a viem čítať tam kde som skončila. Áno viem si zobrať zo sebou aj knihu, ale zaberie veľa miesta. Zase teraz je to v pohode, v zime, kde nosím veľkú kabelku.
    Ale také leto, kde mám pri sebe len tu takú maličkú kapsičku :D No neviem neviem, nie je taká čarovná ako ta Heromionina a nemám v nej svoju vlastnú knižnicu takže vtedy mi vystačí e-book.
    Ale ísť kúpiť si knihu v kníhkupectve, mať tu knihu na svojej poličke, tak to je pre mňa ako trofej.
    No a väčšinou čítam knihy v pdf pretože mi epub mobil neberie. Nato by som zase potrebovala výkonnejší a miesto toho by som si už radšej kúpila tú čítačku kníh :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Moc pěkný článek :) plánuji podobný,uvidím ;) za mě rozhodně 90% pro klasickou knihu!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem pekne, teším sa! Tak rýchlo píš, nech si ho môžem prečítať! :)

      Odstrániť
  5. Mám rada oboje, keďže prečítam obrovské množstvo kníh čítačku využívam viac než dosť, mám Kindle Paperwhite a vydrží dosť dlho, nemusím ho stále nabíjať :) Kupujem si len tie knihy, ku ktorým sa rada vraciam a stále ich čítam, kebyže si mám kúpiť každú knihu ktorú prečítam tak skrachujem a poličky s knihami sa mi rozpadnú :D + Ebooky sa dajú mnohé stiahnuť zadarmo.
    Čo sa týka formátu, vždy je ľahké súbor prekonvertovať na iný formát, zaberie to len o pár sekúnd viac :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Páčila sa vám recenzia či článok? Povedzte, čo máte na srdci.
Ďakujem za každý komentár. :)

Pozri aj