Desatoro (zlo)zvykov knihomoľa

Keď som narazila na článok u Wanderer, nemohla som len tak leniť a prevzala som ho aj ja (díks, Wanderer). Článok znie desatoro (zlo)zvykov knihomoľa. Aj takýto milovník kníh má svoje zvyky, či zlozvyky, keďže som knihomoľ aj ja, niektoré sú proste tradície, iné zvyky a zlozvyky.



1.
Čím by som asi začala je to, že mám strašnú úchylku na záložky. Hlavne na tie martinusácke, pretože sú veľmi pekné. Zbieram ich už od začiatku a mám ich okolo 60. Pekné na nich je, že sú veľmi originálne, dopĺňané skvelými obrázkami a sú proste krásne. Na fotke je moja zbierka. :) Asi viete, o ktoré ide, pretože v kníhkupectvách ich ľahko dostať ku knihe či priložené k objednávke. Čo považujem za zvyk (či zlozvyk?) je to, že si väčšinou vytypujem o čom kniha je a podľa témy si vyberiem záložku, potom mi to tak skvele ladí. :)

2.
Čo by som skôr nazvala zlozvykom je to, že sa kniha skladá z dvoch obálok (tvrdá a papierová navonku, zvyčajne býva papierová tá krajšia), tú hornú papierovú si väčšinou vyberiem a knihu nosím výhradne len s tvrdou obálkou. Prečo? Asi nie som jediná, ktorej sa stávalo to, že sa jej väčšinou obálka pokrčila či šmýkala. Tie knihy bez papierovej to majú ľahšie, aj pre knihu aj pre nás. :)

3.
Vždy, keď si kúpim alebo dostanem novú knihu, v momente si prečítam prvú stranu (alebo kapitolu) a prestanem. Vždy ma tak navnadí a potom sa na ňu viacej teším.

Untitled4.
Keď začnem čítať knihu, mám vo zvyku preskočiť poďakovanie. Prečo? Pretože som si stopercentne istá, že nepatrí mne, ale ľudom, ktorí sa na nej naozaj zaslúžili. V rámci takýchto poďakovaní ešte existuje taká správa od autora k čitateľom, to si ale prečítam, pretože to k tomu čitateľskému zážitku určite patrí. :)

5.
Dávam si veľmi veľký pozor na paperbackové obaly, pretože tie sú veľmi (veľmi!) ohybné a veľmi na nich vidno, že ich niekto prečítal. Ohýnajú rohy a keď ich položíte na stôl prečítané, prvá strana vyčnieva a stále je otvorená a nedrží. Preto moc paperbacky neohýbam a čítam čo najbezpečnejšie, chcem, aby mi tie knihy ešte vydržali :D

6.
Mám zlozvyk kontrolovať si strany kde práve som a koľko mi chýba do prečítania. Neviem prečo, všetko si tak matematicky (matika mi bohužiaľ moc nejde) vypočítam a rozvrhnem si to tak, že dnes prečítam toľko, zajtra toľko a potom mi už do prečítania zostáva už iba toľko strán. Inak povedané, dávam si pozor :D

7.
Keď si kupujem alebo vyberám knihu, dávam si veľmi veľký pozor čo si beriem. Vždy si prečítam recenzie na blogoch či na stránke Martinus od čitateľov a podľa toho usúdim vďaka čomu bude moja peňaženka ľahšia. Už sa mi viackrát stalo, že som si len tak vybrala knihu a doteraz leží v knižnici neprečítaná, čo mi je veľmi ľúto..
I'm a book lover okay
8.
Knihy zásadne nepožičiavam. Keď sa mi vrátilo 100 skriniek s obliatymi stranami a so slovami, že to tak už bolo, pravdepodobne som to spravila "ja, keď som bola námesačná", tak som sa rozhodla, že knihy už nikomu nepožičiam, možno niektorým výnimkám. Pretože nemám rada poškodené knihy, to asi nikto a potom mi je to ľúto.

9.
Vonanie stránok nie je nejaká novinka a vždy, keď mám v ruke knihu, nikdy (poukazujem, nikdy!) neodolám a pričuchnem si. Ale keď ono to tak úžasne vonia

10.
Keď čítam knihu, tak len jednu, pretože už mám skúsenosti, že sa mi potom viacej kníh pletie a potom už nie je recenzia taká, akú by som si predstavovala. Takže čítam jednu a poriadne :)

A aké sú vaše knižné (zlo)zvyky?

Komentáre

  1. Zaujímavé, môj zlozvyk ale nie sú záložky, no skôr ohýbanie rohov :D neviem si pomôcť, snažím sa tomu brániť, ale keď si nedávam pozor, furt si ho zahnem tam, kde som skončila.
    Čo sa týka požičiavania, som ako verejná knižnica a niekedy mám pocit, že knihy kupujem len preto, aby som mohla ďalej šíriť dobré príbehy. Som dobrá vo vnucovaní kníh ostatným ľuďom, v kníhkupectve by zo mňa mali úžitok. Nejedna osoba si odo mňa (či už to bolo dobrovoľné, alebo nie) niečo prečítala, ale nikdy sa nesťažovali :D :D
    Nevadí mi, ak na knihách vidno, že boli čítané, na to predsa sú. Nemám ich len kvôli tomu, aby mi zdobili poličky.
    Napríklad sesternici som požičala jednu knihu a rozhrýzol ju jej pes. :D Ale našťastie mi ju nevrátila so slovami "už to tak bolo". Kúpila mi druhú :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No to ohýbanie som si zatiaľ nejak neobľúbila, prvýkrát som o tom počula na stretnutí v knižnici, že sa im to veľakrát stáva, mňa to dovtedy ani nenapadlo :D
      To je pravda :) Ja len som si nejak odvykla od knižnice, pretože tam veľa strán chýbalo (len naša knižnica je taká neschopná? O.o) a nepáčilo sa mi proste ako sa tí ľudia o tie knihy starajú.. moje zlatíčka sú v poriadku :D
      To bolo od nej veľmi pekné :D :)

      Odstrániť
  2. Ja vždy keď čítam niečo napínavé, čo má mať o pár riadkov nižšie rozuzlenie, musím tam mihnúť očkom...alebo ak vidím nejké slovo samostatne v riadku či text písaný inými písmenami...vždy si ho prečítam skôr, než by som mala a potom sa sama na seba hnevám, že som to nemala čítať.. :D ale neviem si pomôcť :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne! Aj ja to robím :D hlavne, keď je veľa úvah a rozprávania tak prejdem očkom po strane a hľadám konečne priamu reč, tú si prečítam a vrátim sa zase späť :D

      Odstrániť
  3. Pôjdem pekne po bodoch, aby som na nič nazabudla :)
    1. Na záložky nie som vôbec zaťažená, používam jednu a tú istú až kým sa doslova nerozpadne, až potom si zoberiem ďalšiu :) Odkladám si síce záložky, ktoré mi prídu, ale nejaký bližší vzťah k nim nemám.
    2. To, že pri čítaní dávaš dole papierový prebal, je podľa mňa úplne normálne a logické, aj ja to tak robím. Knihy nosím so sebou všade v taške či v kabelke a tam by bol teda osud papierového prebalu rýchlo spečatený.
    3. Ja si zvyknem prečítať len prvú vetu, to mám takú úchylku a všímam si, ako autori začínajú svoje knihy.
    4. Poďakovania čítam len v tom prípade, keď vidím, že tam nie sú len vymenované mená, ale je k tomu napísaný aj nejaký sprievodný text.
    5. Paperbacky nejako zvlášť neochraňujem a čítam ich tak, aby to bolo pre mňa pohodlné, nie pre väzbu knihy. Zámerne ich rozhodne neničím, ale ak sa náhodou ohnú, tak mi to nejako nevadí, aspoň vidno, že tá kniha bola čítaná. Tiež sa mi stáva, že po prečítaní paperbecku sa potom kniha sama otvára, ale potom ju na pár dní zaťažím hrubšími knihami a potom sa už neotvára :)
    6. Aj ja sa pozerám, koľko strán mi ešte chýba do dočítania knihy. Ale napríklad pri tých naozaj výborných, ktoré ma strhnú, to nerobím, nemám na to čas, tak ma čítanie toho príbehu baví, že sa ani nenazdám a som na konci :D
    7. Ja sa zase úplne spolieham na svoj úsudok, na svoj šiesty zmysel, ktorý ma málokedy sklame. Na čitateľské recenzie veľmi nedám, lebo mne sa zase nespočetnekrát stalo, že som si na ich základe prečítala knihu, ktorá ma nijako nenadchla.
    8. Knihy požičiavam už len pár ľuďom. Raz som požičala knihu Digitálna pevnosť (Dan Brown) a doteraz sa mi nevrátila. Musela som si ju kúpiť znova, aby som mala zbierku od Browna kompletnú, lenže to už ju mali len v tom novom vydaní, takže mi to neladí k ostatným knihám :/
    9. Ovoniavanie kníh nekomentujem radšej, to je kapitola sama o sebe :D
    10. S čítaním viacerých kníh (maximálne 3 naraz) nemám problém. Ale zásadne čítam naraz iba knihy rôznych žánrov. Keby som čítala napríklad dve detektívky súčasne, tak by sa mi to asi tiež dosť plietlo :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za pekný komentár :) Vo väčšine bodoch som sa našla aj ja, knihy si nosím všade v taške tiež. :)
      Ohľadom tých záložiek, ja ich nepoužívam všetky, takéto rozhodovanie je len výnimočne, ráno v zhone, keď večer dočítam knihu a idem spať, si vyberiem prvú záložku, hoci aj nejaký kúsok papiera (knihomoľ ako sa patrí :D), šupnem do tašky a ide sa do školy :D taká tá vyberacia seansa sa koná iba poobede, keď mám čas polhodinu vyberať záložky :D
      Ja si na to čítanie viacej kníh netrúfam, možno v budúcnosti, uvidíme :)
      Ešte raz ďakujem :))

      Odstrániť
  4. V polke sa zhodujem :D
    Hlavne s tým, že nikdy nečítam viac kníh naraz, pretože sa mi to potom mýli v maličkostiach a to nenávidím :)
    Záložiek mám kopu, no musím sa priznať, že používam len asi 2 :D nejako si vždy vyberiem jednu a potom ju len čupnem do druhej knihy, čo čítam :)
    Kto z knihomoľov nečuchá knihy? :D
    Akože fakt hardcore, keď ti niekto vráti poškodenú knihu a ani sa neprizná, že to je jeho vinou. Raz sa mi stalo, že som kamarátke obliala knihu, no vlastne to spravil môj pes, ale riešila som to tak, že som jej kúpila čisto novú knihu :) Bolo by mi trápne jej to vrátiť.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To som rada :)
      No to hej, menej si spomínam a nechcem to znova čítať, keď mi v poličke leží ďalších 50 neprečítaných :D
      Priznávam sa aj ja, vždycky v zhone schytím prvú vec, ktorá by bola vhodná na záložku (knihomoľ jak svet :D) a bežím do školy :D
      Tá vôňa, no comment *_*
      No to je pravda, ja by som sa maximálne hanbila, keby že jej/mu mám vrátiť takú knihu.. tiež by som jej kúpila novú, už sa mi to raz "náhodou" stalo s požičaným potterom, takže ja som si nechala to obliate a jemu novučičkú :D

      Odstrániť
  5. A já se bála že ve fetování knížek jsem jediná :D Pokaždé když nějakou knížku dostanu nebo si ji koupím, tak ji musím ovonět..je to lahoda. O Vánocích sem dostala přes 10knih a jako magor sem každou ovoněla :D Pak mám hroznou úchylku na retro záložky od Nostalgic Art..Marily Monroe atd. Když číst tak jen jednu knihu..to bych se pak nikdy nedokopala všechny dočíst. Často si kontroluju stránku kde právě čtu a počítám do konce. Nejhorší ale je, když je nějaká napínavá scénka, tak očima hned přeskakuju na novější věty..když sem četla poslední díl potter, tak sem četla s papírovou podložkou abych se nešidila :D U každé postavy si přiřazuji lidi co znám..většinou herce, líp se mi pak kniha čte a vžiju se do děje. Po přečtení vždy napíšu recenzi, i malou. Sem schopná utratit víc za knihy jak za jídlo :D Někdy nakoupím tolik knih že je nestíhám přečíst..některé mám v knihovně rok a nic. A pokaždé dočtené knize začínám číst novou.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ktorý knihomoľ nečuchá knihy :D no comment.
      No to aj ja :D a ten zvuk, keď ty ako prvá otvoríš tú knihu, také lamanie.. no čo si človek môže viac priať :D
      Ja som akurát pozerala také krásne záložky na ebayi, ale ešte som sa ich neodvážila kúpiť.
      Súhlasím, my knihomoli sme toho schopní :D

      Odstrániť
  6. Záložky úplne, najúplnejšie zbožňujem! :D Mrzí ma, že som si nemohla pozbierať všetky tie martinusácke zberateľské z minulého roku, alebo aj tohtoročné kalendáriky. :/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Neboj, ja tu raz spravím na blogu takú vymieňaciu martinusácku súťaž a všetky záložky si vystriedame :D
      Kalendáriky zbieram, dala som si také predsavzatie, že si každý mesiac kúpim aspoň jednu knihu a to v martinuse cez internet aj s kalendárikom, prostriedky mi dovolia aspoň toto :D vzdávam hold vydavateľstvám. :D

      Odstrániť
  7. Dievča :D 60 záložiek? Ja mám jednu už odkedy som začala čítať (takže asi nejaké 4 roky do zadu) a odvtedy ju nemením :D Aj keď čítam dve knihy, tak si túto jednu stále prehadzujem, aby som si mohla povedať: "všetky tieto knihy boli sprevádzané touto jednou jedinou záložkou" :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, 60 :D Na toto ma navnadila sesternica, vtedy som ich mala asi 10, ale keď som k nej prišla, všetky som si tak opatrne prezerala.... a chcela som to aj ja :3 to je taká vec, na ktorú som zas pyšná ja :) Ale s tou jednou záložkou to nie je zlé :) ja som takto išla s Harrym Potterom všetky diely s jednou statočnou záložkou. :)

      Odstrániť
  8. Tie martinusácke sú proste najkrajšie a najlepšie :D
    Konečne niekto :D ja aj tak radšej pevné väzby :)
    Dikes. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Hodně věcí dělám stejně (počítání zejména), ale třeba záložek můžu mít kolik chci a nikdy stejně nejsou po ruce (takže používám papírky, mobil, tužky...) a hlavně jsem nikdy nepochopila to očuchávání, já nic necítím :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No to aj ja :D môžem ich mať 100 a aj tak ich všetky nepoužijem. :)
      čóžé :O no musíš viacej čítať a rozoznávať vône :D alebo nečítaš tie správne voňavé knihy. :D

      Odstrániť
  10. Dobrý deň , nemali by ste náhodou záujem o výmenu záložiek ? Myslím že by sme mohli niečo pomeniť :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Páčila sa vám recenzia či článok? Povedzte, čo máte na srdci.
Ďakujem za každý komentár. :)

Pozri aj