Sladká kniha na upršané večery /Ukradnuté sny - Bettina Belitz/

Knižka, ktorá je mimoriadna hlavne svojim nevšedným námetom, ktorý sa vzťahuje na fantasy a dievčenskú literatúru s názvom Ukradnuté sny je vhodná priamo na tmavé upršané večery so šálkou čaju a vďaka jej hrúbke toho čaju vypijete celkom dosť. Oplatí sa do toho ale púšťať?



Ukradnuté sny, kniha od nemeckej autorky sa až tak veľmi nelíši od dievčenských fantasy románov. Znovu sa stretávame s námetom o babe, ktoré sa prisťahuje do nového mesta alebo nastupuje na novú školu, postupne si tam zvyká a neskôr stretáva pána dokonalého a taktiež aj tajomného.

V Ukradnutých snoch ide konkrétne o Elisabeth Sturmovú, ktorá nám jej príbeh vyrozpráva z jej uhlu. Ellie je naštvaná snáď na všetkých. Kvôli otcovej práci sa museli s mamou presťahovať a tak prišla o všetky kamarátky a dostala sa na vidiek, kde nemôže telefonovať kvôli chýbajúcemu signálu a okrem mobilu tu nie sú takmer žiadne príležitosti a zábava. Všetko však zmení jej stretnutie s Colinom. Prečo ju tento odmeraný a chladný chalan od začiatku priam neuveriteľne priťahuje, to si sama nedokáže vysvetliť. Je pre ňu jednou obrovskou hádankou. Aké je jeho tajomstvo? Čo skrýva? Svojim prátraním odhalí Elisabeth pravdu nielen o Colinovi, ale aj o vlastnej rodine a zistí, že im všetkým hrozí jedno veľké nebezpečenstvo.


"Bola som už síce znovu príjemne unavená, ale po raňajkách som pomohla mame s pečením jablčníka (absolútne nová činnosť - doteraz som vedela nanajvýš stlačiť gombík na mikrovlnnej rúre a zohriať si pizzu), osprchovala som sa, vyfénovala si vlasy a s hrôzou som zistila, že už nemám takmer čas na to, aby som si obliekla niečo mimoriadne, či sa dokonca našminkovala."

Autorka pre fantasy literatúru vymyslela zase niečo nové a to tzv. "nočné mory", ktoré sa živia ľudskými snami a postupne ich dokážu úplne "vyciciať", čo môže niesť hrozivé následky pre ako psychickú, tak aj fyzickú stránku ľudskej bytosti. 

Ako sa už vyššie spomína, knižka nie je nič nové pod slnkom, ako sa hovorí. Z jej názvu avšak značne vyplýva, že pôjde o niečo novo neobjavené, čím táto kniha priberá na originalite a nestáva sa ďalšou knihou z dlhého zoznamu o zakázanej láske. 


Malebnej atmosfére taktiež pomáha aj autorkino skvelé popracovanie na postavách, ktoré mali svoj vlastný charakter a tak sme si mohli obľúbiť tú postavu, tamtú alebo hentú a bolo naozaj z čoho vyberať. Postavy mali svoje vlastné svojrázne črty, reakcie a spôsob vyjadrovania a to relatívne naberalo na kvalite a v tomto smere sa autorkin zámer jednoznačne podaril. Tá sa taktiež vyžívala v opisoch a v premyslených detailoch, ktoré vám napomohli vžiť sa do atmosféry a mesačný svit mesiaca či studený dych doslova cítiť na vlastnej koži.

Keď si ale vezmeme počet strán, čo je statných 464, strany neplynú až tak rýchlo, ako by sme chceli. Od prvej strany som ja osobne nadobúdala pocit, že tých opisov je tam akosi veľa a niekedy som sa v deji a v tom mori opisov doslova strácala a chvíľami som nevedela rozoznať charakteristiku či vykreslenie od reality. Preto to nachádzam ako výrazné negatívum, ktoré v mnohých prípadoch dokáže čitateľa prinútiť zavrieť knihu a vrátiť sa k nej až o pár týždňov. 

"Po skončení vyučovania som zavolala mame, zatiaľ čo Maike vedľa mňa netrpezlivo čakala. Dala som jej Maikino telefónne číslo a mená rodičov, aby vedela, kde budem. Pripadala som si ako sedemročná. Mamina chvíľu váhala, kým privolila na neskorší príchod. Jej hlas znel ustarane."

Aj keď autorka vykreslila nádherný a neskutočný svet plný ľudí a nočných môr, stále to nie je ono a akcie a napätia sa tak skoro nedočkáte. Sama akcia sa nachádza v strede a na konci knihy a knižka bohužiaľ nie je obohatená o zvraty a zlomy. S tým súvisí aj stratená hlavná zápletka a množstvo zbytočných scén, bez ktorých by bola knižka viac menej bez chýb a mala by maximálne 300 strán

Ak však máte chuť a silu prehrýzť sa všetkými pozitívami a negatívami, ktoré táto kniha má, tak vám držím palce, pretože to určite nie je knižka pre každého. Niekto z nej môže byť vskutku nadšený a druhý by ju najradšej vyhodil z okna. Aj tu znova panuje výrok "Sto ľudí, sto chutí." Aj cez to by som knižku doporučila hlavne dospievajúcim dievčatám, ktoré túto knižku ocenia a hlavne tým, ktorí si chcú prečítať niečo nové, nepoznané a pre ich vek ako vyšité.

Moje hodnotenie:

Za poskytnutie tejto knihy ďakujem vydavateľstvu Fragment.
Ak vás knižka zaujala, nájdete ju na tejto adrese.


Bettina Belitz: Ukradnuté sny
Vydalo vydavateľstvo Fragment v roku 2012, 463 strán.
www.fragment.sk

--------------
Za poskytnutie obrázkov hodnotení ďakujem VeEee.
Obrázky sú mojou vlastnou tvorbou.

Komentáre

  1. Dlhšie som ju chcela, no ako vidím nič pre mňa heh :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ono to naozaj niekomu sadne a pre niekoho brak.. :)

      Odstrániť
  2. Už delší dobou o ní přemýšlím... no nevím, jestli se do ní nakonec pustím :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Si jedna z tých, ktorý tú knihu dočítali :) mne sa to bohužiaľ nepodarilo :) možno raz

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Páčila sa vám recenzia či článok? Povedzte, čo máte na srdci.
Ďakujem za každý komentár. :)

Pozri aj