Kniha spod školskej lavice

Letné prázdniny, ktoré sa tak ani nedajú nazvať rýchlo skončili a všetci školopovinní chtiac či nechtiac zasadli do školských lavíc. Obchody a papiernictvá boli v momente zaplavené deťmi a mamičkami a neušli mi ani natešené pohľady a slová prváčikov na ulici či v telke. Však to poznáte, tá musí zmapovať všetko.
Čítaniu je koniec!
Aby sme však neodbiehali od témy, väčšine knihomoľov sa teda voľné dni ako stvorené pre čítanie kníh bohužiaľ končia. Nastupujú povinnosti, večerné učenia na písomky. Na čítanie ostáva minimum času a čítanie kníh večer pred spaním je už minulosťou, pretože sa nám pri pohľade na knihu okamžite zatvárajú oči. Denne prisaté oči na stránkach kníh nahrádzajú poučky a poznámky, prsty, ktoré držia pero behajú po papieri ako o závod. 

Ja osobne som od začiatku roka neprečítala jedinú knihu, čo je pre mňa dosť zahanbujúce a preto som sa o svojich obavách rozhodla napísať. Povinnosti, škola a mimoškolské krúžky a aktivity mi zavalili celý rozvrh dňa a aj keď sa snažím čo najviac, na úplné čítanie mi nezostáva ani 10 minút

Alebo..?
Samozrejme, je tu ešte jedna možnosť. Naozajstní knihomoli a taktiež tí, ktorým to páli už vedia, o čom hovorím. Veľa z vás (aj ja) čítate neustále od chvíle, odkedy ste sa to naučili. A to je to, o čom hovorím - čítanie počas prestávok či po voľných chvíľach, kedy ste splnili to, čo ste mali. 

Niektorí pod lavicou schovávajú mobily, tablety či empétrojky, my knihy a pokiaľ moji starší rodinní príslušníci neklamú, tak to vraj bývalo aj v minulosti. Teraz, keď je svet zamorený technikou, ťažko narazíte na niekoho, kto sa namiesto ťukania do prázdna (ako keby som to nerobila) oddáva knihám. Jednoducho, svet je dnes iný, ako predtým.

Prestávky!
Voľno, kedy sa máte psychicky zotaviť správny knihomoľ vypichne čítaním obľúbenej knihy a sem-tam "zobnutím" z bagety. Ja takto čítavam od prvej triedy, kedy som mala po každej hotovej práci počas hodiny v ruke knihu a vtedajší učiteľ bol z toho nadšený, keďže som len nedávno nastúpila do školy. Vtedy mi to s radosťou dovolil. Ako som ale rástla, prístup učiteľov sa menil na oveľa prísnejší a teraz môžem o knihe počas hodiny snívať. Jednoducho ju učiteľ počas hodiny nesmie vidieť a tým to končí. Takže to, či i tú trošku voľna využijete čítaním závisí na učiteľovi a vašom hlade a potrebe.

Čakanie na autobus, krúžky.. kniha vždy a všade.
Samozrejme, čítať nemôžte len počas zákazu. Zbytočné pozeranie do prázdna môžete nahradiť vašou obľúbenou činnosťou a tak prečítate aspoň tých pár strán, ktoré ste si na dnešný deň predstavzali. Mojou radou je mať knihu pri sebe vždy a všade, lebo nikdy neviete, kedy budete mať voľnú hodinu, zastupovanú, alebo keď zmeškáte autobus a ďalší vám ide až o pol hodinu. Veľa krát sa mi preto stalo, že som si knihu nezobrala práve v ten deň, keď sme mali voľnú hodinu a maximálne som to ľutovala.




Nakoniec pár otázok, vďaka ktorým by som chcela vedieť, či ste rovnaký geek:

Máte počas dňa pri sebe knihu?
Ako je to s vašim čítaním počas školy? Máte chápavých učiteľov, ktorí vám dovolia "užiť si svoju drogu" alebo idete na tajný režim?
Stíhate čítať počas vašej školskej povinnosti tak, ako si to predstavujete?

Komentáre

  1. Knihu pri sebe mávam len veľmi málo lebo v škole sa na ňu nedokážem sústrediť (spolužiaci, hluk a tak ďalej..) także v škole čítam len veľmi málo :)
    Jasné, chápavých učiteľov :DDD to by som chcela vidieť :D
    Ja radšej počúvam na hodine a všetko si zapamätám, doma sa učím iba chvílku a málo, čiže čítam doma :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som sa na hluk naučila už dávnejšie, takže mi to problém nerobí, ale to už je na človekovi :)

      Odstrániť
  2. Keď som chodila do školy, stále som si so sebou nosila knihu, lebo som sa poučila presne z tých situácií, keď som knihu pri sebe nemala a nečakane nám odpadla nejaká hodina. Potom som ju už stále nosila so sebou :) Učitelia boli takí všelijakí, ale väčšinou dosť tolerantní, lebo čo si budeme klamať, stále som bola výborná študentka, takže ak bola napríklad písomka, ja som ju rýchlo napísala a potom som mohla nerušene čítať :) Prestávky patrili tieť čítaniu, cesta v autobuse tiež.
    Teraz chodím na VŠ externe, čo teda v soboty cestujem 4 hodiny, takže ten čas je tiež venovaná čítaniu. Často sa stáva, že aj na autobus musím čakať 2 alebo 3 hodiny a to sa potom zašijem do kaviarne a pri kávičke čítam :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ja som v škole čítala päť rokov. Prečítala som tam viac kníh ako doma alebo cez víkend u babky. Lenže my sme nikdy nič nerobili, takže som si nemusela kaziť krk skrývaním knihy pod lavicou. Ja som ju mala normálne hore položenú aj spolu s kamoškou. V triede sme mali taký menší čitateľský klub, lebo aj niekoľko ľudí za nami pravidelne čítalo spolu s nami.
    Teraz sa už toto obdobie skončilo. Ale neľutujem, že som konečne vonku zo strednej. Päť rokov je päť rokov, do dvadsiatky trpieť, že sa k nám správali ako k malým deťom, nebolo práve príjemné.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som takto s kamoškou čítala počas minulého roka, kedy sme mali relatívne menej roboty, takže sme si to vyplnili taktiež čítaním a učitelia si už zvykli. Teraz som rada aspoň za tú minútku, kedy urobím prácu ako jedna z prvých a kým si otvorím knihu, všetci to majú už hotové, preto sa snažím čítať aspoň počas čakania. :)

      Odstrániť
  4. Kdysi na základce jsem si taky do školy nosila knížku a četla o přestávkách. Bylo nám to vyloženě doporučováno pak i na malém gymplu naší třídní, právě třeba pro případ volné hodiny nebo nějakého suplu. Na velkém gymplu jsem pak zas tak moc nečetla, ale před maturitou jsem četla povinnou četbu a naší češtinářce to extrémně vadilo...Pamatuju dokonce na situaci, kdy jsem četla Kladivo na čarodějnice a ona nám zrovna tu hodinu pouštěla film Kladivo na čarodějnice. A bylo strašně naštvaná, když jsem se nechtěla dívat na film, když jsem zrovna četla to samé...
    Teď na vysoké je to trochu jiné. Normálně ve škole nečtu, spíš po cestě do a ze školy (protože jezdím 40 minut...), ale jednou jsem si napsala předmět, kde jsem se tak nudila, že jsem během něho přečetla docela slušný počet Kingova Svědectví :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to ste mali celkom pestré :D toto som ešte nepočula, že by učiteľom češtiny/slovenčiny vadilo čítanie povinnej literatúry, no asi aj také prípady sú. :D

      Odstrániť
    2. Tahle paní byla na celé škole známá jako extrémně hloupá :D

      Odstrániť
    3. Ani sa nečudujem, prečo :D

      Odstrániť
  5. Ja som tiež taký triedny čitálek, takže vždy, keď sa spomínajú knihy, nesmiem tam chýbať. Máš to celkom pestré :D
    Ďakujem pekne! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. No ja som si do školy knihu práveže nikdy nebrala - možno preto, že doma som na čítanie mala času dosť a na základnej som prestávky trávila rada so spolužiakmi. Teda okrem jedného ročníka, kedy som sa cítila cez prestávky akosi sama a mimo všetkých, som si vytiahla knižku a čítala... po niekoľkých mesiacoch to však prešlo a bolo zase fajn. :) No a vlastne posledné tri ročníky som sa učila doma, takže vtedy aj teraz sa čítaniu môžem venovať viac. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj tak sa dá, no ja môžem snívať, keď prichádzam domov o šiestej :/ ja som to mala (niekedy aj mám) rovnaké, knižka mi taktiež počas prestávky robila spoločnosť. :)

      Odstrániť
  7. Já nosím knihu do školy každý den. Právě proto, kdyby nadešla volná hodina a pokud mám zrovna čas,čtu si o přestávkách. Navíc jezdím mezi dvěmi městy, takže se kniha hodí i do autobusu a vždycky to pak hrozně rychle uběhne. Už se mi jednou stalo, že jsem právě díky čtení přejela zastávku,ale ta přečtená stránka navíc za to stála.
    Učitelé nám knihy povolují,pokud je volná hodina, nebo jsme mezi prvními dopsali test. Samozřejmě to se děje,jen u nějakých předmětů. A protože nosím spíše tlustší knihy, jako teď třeba Divergence, tak si je nemůžu číst potají. A i kdybych chtěla, do lavice si jí dát nemůžu,protože tam máme košíčky, do kterých se dá vidět.
    Moc číst nestíhám, ale pro mně se naštěstí vždy nějaká ta chvilka najde. Ale i tak je spíše vyjímečná. Takže žádné jako o prázdninách za dva dny přečtená kniha,na kterou jsem v jednom kuse mohla vyjadřovat názory. Teď je to tak na dva týdny, pokud mám štěstí a ani moje pocity nemohu nějak moc vyjadřovat,protože i na to není čas a většina mích kamarádek ani nejsou knihomolové. A přemýšlení o té knize? To také nepřichází v úvahu. Zbývá mi jen přemýšlení o učivu, školním roce a povinnostech.
    -CrazyJull (crazyjull.blog.cz)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To máš fajn, aspoň môžeš čítať, ak si ráno taká čulá a čítanie je u nás vždy na prvom mieste. :D
      A súhlasím, keď sa nájde chvíľka na čítanie, treba ju využiť, lebo preriadiť sa na školský systém čítania je na začiatku ťažké :/ Vďaka za názor!

      Odstrániť
  8. Čítať cez školský rok nemôžem toľko koľko chcem a často si do školy nosím čítačku na tie voľné hodiny a tak.:) Nie však vždy a popravde, na klasických hodinách vyťahovanie knihy nezvyknem riskovať.:D Ale inak super článok.:)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Ideální je na tohle čtečka! :D Papírová kniha je poměrně nápadná, ale čtečka, kterou si člověk jen položí mezi učebnice a sešity pozornost tolik nepřitahuje. Alespoň na přednáškách, na cviku bych si to asi přece jen nedovolila.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To je taktiež pravda :-) a taktiež ľahká - nikto si nechce so sebou do školy nosiť 600 stranového Hostiteľa či Hru o tróny :D

      Odstrániť
  10. Já si čtu většinou o fyzice, kdy, i kdybych se sebevíc snažila, tak prostě učitelovi nemůžu věnovat pozornost, protože to nejde! :D fyziku jsem nikdy nechápala, nechápu a nepochopím. Prostě mi přijde zbytečná a sorry, milovníci fyziky, ale je to můj názor. ^^ Já si čtu o každé volné minutě, i když jsem teď začala nově koukat na TŘI SERIÁLY, takže lehce nestíhám, ale večer prostě musím přečíst alespoň jednu kapitolu, jinak nejdu spát, to prostě nejde. :D :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Fyzika nie je stredom záujmu ani u mňa. :D a 1 kapitola je u mňa denným predsavzatím tiež. :)

      Odstrániť
  11. Veľmi pekný článok :)
    Pozri a okomentuj aj ty môj blog :) - http://simonabeautytips.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Páčila sa vám recenzia či článok? Povedzte, čo máte na srdci.
Ďakujem za každý komentár. :)

Pozri aj