Keď začnete hrať hru o tróny, buď zvíťazíte, alebo zomriete /Hra o tróny - G. R. R. Martin/

Hra o tróny. Fenomén G. R. R. Martina, ktorý spôsobil ruch hneď po tom, ako televízia HBO vytvorila seriál podľa knižného spracovania. Prečo tento historicko-fantastický príbeh chytil do hrsti fantasy maniakov, ale aj tých neskúsených v tomto žánri v počte tisícov po celom svete?
          A Game of Thrones, Hra o Trůny či ako naša slovenská verzia Hra o tróny – každá z týchto známych a mnohých ďalších hovorí o ôsmych ľuďoch a ich neobvyklých rôznorodých životoch, ktoré sú navzájom poprepletané. Ľudia žijúci v monarchistickom a studenom svete Siedmych kráľovstiev, kde sa v hlbokých lesoch skrývajú ľudia divošských kmeňov, ľudu vládnu mladí následníci silných šľachtických rodov a z úst starých dojk vychádzajú príbehy o obroch, Prvých ľuďoch či Deťoch lesa. A hlavne hovorí o hre. Hre o tróny.

Svižným, farebným a hlavne svojským spôsobom písania Martin vytvára rôznorodých protagonistov - mladé dievča Daenerys (ktorá mi k srdcu prirástla najviac), ktoré brat vymenil za trón, bastarda (nemanželského syna kráľa) Jona odsúdeného na doživotnú službu krajine či mocného rodu Starkovcov, ale aj trpaslíka Tyriona z nepriateľského rodu Lannisterovcov. Každý sa však musí mať na pozore. Práve lorda Eddarda Starka po záhadnej smrti kráľa juhu povolajú, aby sa stal pobočníkom jeho nástupcu, no táto pozícia ohrozuje nielen rod Starkovcov, ale celé kráľovstvo. Aj ako hovorí heslo tohto rodu: Zima sa blíži.

„Na zem sa znášal ľahký sneh. Bran cítil vločky na tvári ; len čo sa ho dotkli, roztápali sa a chladili ako jemný dáždik. Sedel vzpriamene na koni a sledoval, ako zdvíhajú železnú padaciu mrežu. Chcel zostať pokojný, ale srdce mu splašene trepotalo v hrudi.“

Nepripravená so skutočnosťou, že som nevedela, čo mám čakať, som sa začítala do Hry o tróny. Zo začiatku som bola celkom zmätená, pretože napriek zrozumiteľnému štýlu autora, sa na mňa nahrnulo veľa informácii. Po niekoľkých jednoduchých youngadult-kách som si predsa len potrebovala zvyknúť na komplikovaný a odlišný štýl a aj kvôli tomu som tejto knihe venovala toľko času. Na čítanie 600 strán som preto potrebovala maximálne sústredenie a knihu som nemohla otvoriť len tak v škole či v autobuse. 
Zhruba od štvrtiny knihy som sa však cez tento stav prehrýzla. Všetko mi začalo dávať zmysel, istým spôsobom som začala všetkému rozumieť a začala som si rozumieť s postavami. Obľúbila som si ich, sledovala ich činnosť. Napriek tomu, že je ich v knihe hneď niekoľko desiatok, nemusíte sa báť, pliesť sa vám budú len na začiatku. Pri postavách tak George Martin nenechal nič na náhodu. Hra o tróny je zároveň hra autora s čitateľom. Vykreslí aktérov tak, aby sme sa do nich dokázali rýchlo vžiť a zamilovať si ich, a keď sa „namotáme“, spraví niečo, čo sa nám veru páčiť nebude. Ja sama som počas vojnových časov pri pohľadoch oboch nepriateľských vojsk držala palce raz tým a raz druhým. 

Na internete sa objavuje veľa diskusii o preklade a množstvo ľudí a hlavne fanúšikov Hry slovenské vydanie porovnáva práve s pojmami z českého seriálu. Slová ako Zimovres, Zmok či Jon Snow (buďme hlavne radi, že nemáme Jona Sneha) mne ako „nesledovateľke“ seriálu naopak vôbec neprekážali. Atmosféru príjemne dotvárali (aj keď ma miestami zaskočili dediny s podobnými názvami ako „Hrôzovo“). Možno je to tým, že pôvodné pojmy nepoznám a možno by sa mi inak preložené pojmy aj hodili viac, no ja som so slovenským prekladom dvoch dám naozaj žiadny problém nemala.

Aká je mladučká, pomyslela si Catelyn a snažila sa rozpamätať, či tiež niekedy bývala taká. Dievča prežilo polovicu života v lete, nič iné nepoznalo. Zima sa blíži, chcela jej povedať. Tie slová už mala na perách, takmer ich vyslovila. Možno sa z nej predsa len stáva Starková.“
Ak čakáte elfov, víly, či chrabrých rytierov a bradatých kráľov, rýchlo na nich zabudnite, pretože toto je naozaj úplne iné, podobné realite a ozvláštnené fantasy prvkami. Hrozné a miestami špinavé prostredie vcelku podobné s tmavým stredovekom si doslova žiada slová so spomenutými vlastnosťami. Chudoba, ľahké ženy alebo deti hrajúce sa na špinavej ulici – to všetko dotvára atmosféru tretieho ľudského obdobia.

Prvý diel Piesne ľadu a ohňa je naozaj fantastickým a legendárnym dielom, niet divu, že je svetovým bestsellerom. Prečo? Čitateľov celej zemegule si získali práve trefné a skvelé postavy známe nedokonalosťami a zlými vlastnosťami doložené presnou krutou atmosférou opísanou tak akurát ideálnym štýlom. Pretože ľudia už nechcú čítať o spanilých princeznách a rytieroch, ktorí ich chránia – chcú realitu. Skvelé estetické spracovanie, vystupujúca dýka na obale či prílohy rodov a mapa krajiny knihe na kvalite taktiež neuberajú, a tak sa rýchlo pusťte do príbehu so všetkým, čo má mať.

Za túto naozaj dobrú knihu ďakujem vydavateľstvu Tatran.
Osem príbehov a ešte viac môžete zažiť na tejto adrese.

Moje hodnotenie: 

George R. R. Martin: Hra o tróny
Vydalo vydavateľstvo Tatran v roku 2014, 656 strán.

Komentáre

  1. Skvelá recenzia :) Určite si raz túto knihu prečítam, no nemyslím si, že to bude v blízkej budúcnosti..

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Skvelá recenzia,knihu som mala dostať pod stromček ale nejak mi ju nekupili,takže si Vianoce spravím ešte v januari a kupím si ju aj keď ta cena.....Hm budem to musieť prekusnuť.Super recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vďaka, to je škoda.. no aspoňže tak, ale verím, že to za tie peniaze bude stáť. Ešte raz ďakujem :-)

      Odstrániť
  3. Fantastická recenzia (popravde, patrí k tým najlepším aké som čítala na túto knihu :D ) Už dlhšej po nej pokukujem, ale odrádza ma tá cena, proste 20 € ak nie viac, je trochu veľa za jednu knihu. Ale teraz si ma vážne navnadila :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to ďakujem pekne, naozaj si ma potešila! :-) To je pravda, ale ani by som sa nečudovala za takú "bichľu".. Prajem pekné čítanie, ak sa k nej v najbližšej dobe dostaneš :-)

      Odstrániť
  4. Pekná recenzia a vydarené fotky.:) Ale aj tak sa stále obávam, že by som sa nezorientovala a nudila.:D Moťno to raz risknem.:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, som rada, že sa ti páči(a) :-) Určite to treba raz skúsiť.

      Odstrániť
  5. skvelá recenzia :) hneď mám chuť sa opäť do knihy začítať
    inka chystáš sa aj na Súboj kráľov ? :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, len do toho :-) teraz si chcem nechať menšiu prestávku, predsa len toho bolo dosť, možno na nejaké prázdniny si ju nechám.

      Odstrániť
  6. Super recenzia, pekne si ma nalákala na knihu :-) Videla si pred prečítaním seriál? Mimochodom prajem ti šťastný nový rok plný úspechov a kníh ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem. Ako píšem v recenzii, seriál som nesledovala, nesledujem a v najbližšej dobe ani neplánujem :-) Vďaka!

      Odstrániť
  7. Ja som šťastná, že naši sa konečne spamätali a dokopali sa k prekladu. Už aby boli preložené ďalšie časti! Nečítala som, moja láska je zatiaľ seriál (aj keď si ho neplánuješ pozrieť v blízkej budúcnosti, vrelo odporúčam) ale najradšej by som počkala až bude celá séria a potom si dám knižný maratón! :)
    (Viallen z All dreams are real- http://all-dreams-are-real.blogspot.sk/)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Páčila sa vám recenzia či článok? Povedzte, čo máte na srdci.
Ďakujem za každý komentár. :)

Pozri aj