Keď sa tmavý les stane pánom.. a i o nie príliš strašidelnom zaujímavom "trileri" /Saeculum - Ursula Poznanski/

Spočiatku sa nevinná zábava či hobby môžu zdať trochu nebezpečné, ale vcelku neškodné, no keď prostredie začne naberať na oveľa mysterióznejšom a divnom duchu, pocit vzrušenia zrazu vystrieda strach.
Saeculum – pre mňa spočiatku cudzie a nezmyselné slovo, ktoré zároveň pomenúva druhý triler nemeckej autorky menom Ursula Poznanski. Po úspechu jej knihy o počítačovej hre zvanej Erebos sa na slovenskom trhu objavila ďalšia novinka sľubujúca napínavý triler, z ktorého až mrazia kosti. Vďaka tejto knihe som sa naučila, čo to záhadné slovo znamená, a síce nezažila to sľubované strašidelné dobrodružstvo, vďaka ktorému budem nasledujúci mesiac spať so zasvietenou lampičkou, ale čítanie si napriek tomu užila.

Druhé Ursulino dielo zvané v preklade Storočie je predstavené z pohľadu Bastiana – na prvý pohľad nezaujímavého študenta, ktorému bolo predurčené sledovať život z hľadáčika mikroskopu a ísť tak v otcových šľapajach chirurga. Očami priateľov či známych je preto „nudným bifľošom“, ktorý do Saecula jednoducho nepatrí. 

„Nikto v kupé sa ani nepohol. Aj Paul tam sedel celkom ticho, pohľad upretý na jeden bod v diaľke.
,Ty diabol, zakaždým mi naženieš na chrbát husiu kožu,‘ ozval sa napokon Kamienok. ,Ďakujem. Veľmi rád sa bojím.‘
,A do tejto prekliatej oblasti práve ideme?‘ opýtaj sa Bastian.“

Na jednom zo stredovekých jarmokov, na ktorý ho utiahla priateľka Sandra však od tej istej osoby, ktorá ho pozvala dostane zaujímavú ponuku – vkročiť na pár dní do lesa bez mobilu, okuliarov ibalginu a bez získavania mäsa inou cestou, ako siahnutím rukou na regál v supermarkete. Kto by to nebral?
Bastian ako-inak privolí, priam je nadšený, aj keď od toho veľa nečaká. Oslepuje ho ilúzia, že konečne zapadá do partie normálnych deciek. K miestu, kde skupina koná svoje každoročné výpravy sa však viaže krutá a večná kliatba, ktorá hovorí o dvoch bratoch – jednom pokrvnom a druhom nemanželskom. A o krutej smrti, ktorá neminula ani druhého syna. A ako to tak vyzerá, tak história nezaschne len na papieri a začína sa opakovať...

Som človek, ktorý o sebe prehlasuje, že má rád akciu, napätie a nebezpečenstvo, ale keď príde do tuhého, skryje sa do kúta. To isté platí pri hororoch. V knižnom odbore je to však iné. Cez stránky sa bojím rada, pretože na mňa zapôsobí vedomosť autora a príde mi to oveľa realistickejšie, ako tie hlúposti v „bedni“. Moje prvé očakávanie však kniha nesplnila, pretože naozaj strašidelných scén bolo minimum a ku koncu som ani tie nepovažovala obzvlášť „scary“.

Jeden vysokoškolský šprt, druhý vodcovský typ, ďalšia poverčivá starena v tele mladého dievčaťa a iná nezávislá a prenasledovaná hudobníčka. Neznie vám to ako úžasný materiál, z ktorého sa toho dá veľa vyskladať? To je bohužiaľ len povrch. V jadre všetky postavy na seba navzájom splývali, v podstate reagovali rovnako a boli robené podľa jednej a tej istej šablóny. Nebolo mi ľúto, keď sa ten a tamten porezal, či dokonca vyparil. K nijakej postave som si tak nevytvorila žiadnu citovú väzbu. 

„Držíme stráž v tme, pomyslel si Bastian. Nemá to veľký zmysel, pretože čo urobíme, keď sa niečo stane? Zavrel oči, ktoré ho od namáhavého civenia do prázdna boleli.“
Čo však naozaj musím pochváliť je skvelý štýl písania a téma. Veľa ľudí od veľkých kníh odrádza ich hrúbka a častokrát prídu o naozaj dobrý knižný zážitok. Pri Saeculu sa tohto pocitu našťastie báť nemusíte. Priznávam, že patrím medzi tých, ktorý 600 stranovú knihu čítajú aj mesiac a pravdupovediac som pri tejto „hrubizni“ nič iné nečakala. Opak sa však stal pravdou a naozaj bola o pár dní prečítaná. Môže za to naozaj chytľavý a originálny štýl, ktorým Ursula tvorí svoje príbehy.

Skutočnosť, že skupina „geekov“ zájde do neobývaného lesa, rozdelí sa na dve nepriateľské skupiny a rozpráva štýlom chrabrého rytiera sa môže zdať na prvý pohľad bláznivá a možno i smiešna. V mojom prípade rovnako geekovskej povahy ma však tento nápad zaujal, napriek tomu, že som o ňom doteraz nepočula a kombinácia tohto zrazu s mysterióznou kliatbou zasadeného do rovnakého prostredia mi prišla doslova geniálna.

Saeculum je jednodielny príbeh, v ktorom sa plusy škriepia s mínusmi a urýchleným koncom, ale tvoria naozaj skvelú hádku od Ursuly Poznanski. Knihu buď milujete, alebo nenávidíte, a ak sa chcete báť, siahnite radšej po inom kúsku, no ak radšej zažiť dobrodružstvo, ste na správnej adrese. 

Zažiť niečo iné, nepoznané a "origoš" môžete na tejto adrese (s 15% zľavou).
Za veľkú časť pomoci pri vzniku tejto recenzie ďakujem vydavateľstvu Fragment

Moje hodnotenie:

Ursula Poznanski: Saeculum
Vydalo vydavateľstvo Fragment v roku 2014, 480 strán.

Autorom hviezdičiek je VeEee.
Fotky, ktoré sú mojou tvorbou prosím nekopírujte bez môjho vedomia.

Komentáre

  1. Já jsem se u čtení Saecula bála dost a ani konec se mi nezdál uspěchaný, takže jsem mu dala 5/5, ale každý máme jiný vkus... Pěkná recenze :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hm, to ja vôbec, asi som čakala niečo viac. Samozrejme, každý sme iný. Ďakujem pekne. :)

      Odstrániť
  2. Já jsem knihu nečetla, protože jsem ze začátku měla tak trochu předsudky, protože se mi od autorky nelíbila předešlá kniha, ale tolik kladných recenzí nejde ignorovat.. krásně napsáno :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Netreba sa jej vyhýbať, snáď sa ti zapáči. Teším sa! :)

      Odstrániť
  3. Pekná recenzia :) Okolo Saecula chodím už niekoľko týždňov, ale nejako sa mi do toho nechce. Popis vyzeral naozaj originálne, ale podľa viacerých ukážok mi to tiež neprišlo až tak strašidelné, ako malo :D Neviem, možno sa niekedy prekonám a vrhnem do toho :)

    http://zoniaworld.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vďaka. Určite raz treba skúsiť niečo takéto. :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Páčila sa vám recenzia či článok? Povedzte, čo máte na srdci.
Ďakujem za každý komentár. :)

Pozri aj