Kráska a zviera v novom šate! /Na dvore z tŕňov a ruží - Sarah J. Maas/

Sarah J. Maas – autorka kultovej série Trón zo skla opäť prišla s niečím novým. Hoc Trón za sebou ešte nemám, mala som možnosť prečítať si „remake“ klasickej rozprávky Kráska a zviera, ktorá nesie názov Na dvore z tŕňov a ruží. Dostala som sa k nej snáď aj ako jeden z posledných čitateľov, keďže väčšina knihu zhltla hneď po prečítaní Trónu ešte v anglickom vydaní. Avšak, určite to dobehnem!


To, že sa kniha spája s tematikou Krásky a zvieraťa, som síce pred prečítaním vedela (i samotný názov to naznačuje), no počas celej knihy som na to zabúdala a môj mozog knižku spracovával ako samostatné dielo, za čo som rada a čo bolo vlastne aj oprávnené. Autorka sa držala skutočne len tých najhlavnejších pilierov a okolo nich potom nechala priebeh svojim vlastným ideám, a tých teda bolo! Jednoducho, ak by ste sa obávali, že budete čítať to, čo už dávno poznáte, určite sa nebojte. Geniálne fantasy je to aj bez toho.

Aby sme sa však držali klasických zrozumiteľných vzorov – „kráska“ je Feyre a žije na juhu Prythianu. Tento svet autorka zasadila do nám známeho územia Spojeného kráľovstva (podľa mapy v knihe) a hlavná hrdinka tak žije neďaleko dnešného Londýna (pri národnom parku South Downs, čo dokazuje, že si autorka ozaj študovala prostredie :)). Vyrastá však v akomsi magickom svete pripomínajúcom stredovek, ktorý je plný férov rôznych druhov – bytostí s ohromnými čarodejníckymi schopnosťami a silou. Feyre je však obyčajný človek, pre ktorého je fér hrozbou a jej jedinou prioritou je nakŕmiť svoju rodinu.

„Zostali mi len momenty ako tento, keď som obdivovala odlesky zimného svetla na snehu. Nemohla som si spomenúť, kedy som to robila naposledy – všímala si niečo pekné alebo zaujímavé.“



Feyirin otec je však mrzák a sestry, predtým zvyknuté na luxus, veľa zručností nepobrali, a tak to ostáva na nej samotnej, aby všetci mali čo do úst. S jej schopnosťou loviť, ktorú nadobudla sama, jedného dňa v lese zabije mohutného vlka. Touto smrťou však odštartuje nebezpečnú hru, o ktorej sa jej nikdy nesnívalo – na prahu jej dverí sa objaví netvor a dá jej na výber z dvoch možností – smrť za to, čo urobila alebo život v zajatí. Od tohto momentu sa Feyrin život otočí hore nohami, na ceste sú desiatky zvratov, intrigy, tajomstvá a nový svet.

Svet, ktorý spomínam a svet, ktorý ožíva od prvej kapitoly, je dôkazom, že Sarah J. Maas má obrovsky úžasnú predstavivosť a bezhraničný talent. Každý detail má premyslený, zrozumiteľne vysvetlený a správne zakomponovaný. V jej príbehu nie sú žiadne medzery, tajnosti postupne odkrýva a majstrovsky núti čitateľa dychtiť po ďalších infoškách, ktoré má v rukáve.

Čo sa týka talentu, Sarah je profík na slovo písané. Opisy, ktoré v diele viedla veľmi často, boli síce ab und zu rušivé, ale z mnohých som sa doslova roztápala a čítala si ich dookola až do omdlenia. Vplývali na mňa jednoducho tak krásne a silno, že ceruzka si takmer nikdy neoddýchla a vyše 400 stranovú knižku plnú natlačených písmeniek som otáčala naozaj, naozaj rýchlo. Skutočne nič si nenechala na náhodu a bolo vidno, že svet férov a ľudí si neužíval len čitateľ, ale aj autorka sama.

„Vždy, keď som sa pozrela na horizont alebo rozmýšľala, či nemám len kráčať a kráčať a neobzerať sa späť, začula som sľub, ktorý som zložia pred jedenástimi rokmi, keď chradla na smrteľnej posteli. ,Zostaňte spolu a dávaj na nich pozor.‘“


Dvor z tŕňov a ruží je zmesou všetkých prvkov, ktoré udržiavajú atmosféru knihy – obsahuje mix napätia, krásy, lásky a vášne (ktorou Sarah nešetrí, ale nie je to nič „príliš červené“), intríg či scén, pri ktorých tuhne krv v žilách. Spĺňa všetky požiadavky na kvalitnú Young Adultku a čitateľa zaraz zatiahne do fantastického sveta, ktorý však nie je ladený ako napr. v Eragonovi či Zaklínačovi, ale oveľa jemnejšie a dievčensky sa zameriava len na to, čo treba.

Prirodzene, nenávisť v tejto recenzii nemá miesto. Knižka si ma získala a skutočne mala čím – prestávky pri čítaní mi jedine spôsobovala Feyirina občasná otravná ľudskosť, na ktorú som si časom zvykla.

Dvor ma privítal veľmi pozitívne a hoc som z obavy zo začiatku len postávala na prahu dverí, onedlho som ho s radosťou a očakávaním preskočila. Ak žiadate príbeh, ktorý vám nedá spať a budete vďaka nemu celé dni šalieť od nedočkavosti, toto je definitívne pre vás. A dvojka je vraj ešte lepšia, to sa teda teším!

/5

Hranice tajomného Prythianu prekročíte na tejto adrese.
Za poskytnutie knižky na recenziu ďakujem vydavateľstvu Slovart.


Sarah J. Maas: Dvor z tŕňov a ruží
Vydalo vydavateľstvo Slovart v roku 2017, 424 strán.
www.slovart.sk



Komentáre

  1. Táto kniha sa mi veľmi páčila a už sa teším na druhý diel. Tiež som vedela, že ide o re-telling, ale zo samotního príbehu som ani nemala pocit, že by sa veľmi pridržiaval rozprávkovej predlohy a bola som naozaj rada, prišlo mi to pomerne originálne a rozhodne dobre spracované :-)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Páčila sa vám recenzia či článok? Povedzte, čo máte na srdci.
Ďakujem za každý komentár. :)

Pozri aj