Malý príbeh o veľkej myšlienke /Dej a bude ti dáno - B. Burg, J. D. Mann/

S knihou The Go - Giver: Dej a bude ti dáno od Boba Burga a J. D. Manna som sa stretla celkom náhodne. Keď som naviazala spoluprácu s Baroque Partners, zaujal ma tento titul už vďaka recenzií na blogu Brabikate. Bol to trochu nezvyčajný výber, pretože doteraz som z motivačnej literatúry nikdy nič nečítala. Trochu som sa obávala, že ma nezaujme a nič si z nej neodnesiem. No ako vždy, poriadne som sa mýlila.


"self help" literatúra trochu inak

Kniha zapadá do tzv. motivačnej "self-help" literatúry v podobe príručky či receptu, kde nám autori podsunú svoj vlastný názor na získanie úspechu. Avšak tento titul sa od všetkých tých ostatných líši jedným základným faktom a to tým, že celá kniha je založená na forme príbehu.

V knihe sa zoznámite s Joeom. S klasickým go-getterom, ktorý je vždy pevne rozhodnutý vyťažiť zo všetkého to najlepšie. Avšak je Joe hlavná postava, nehrá tam takú veľkú úlohu. Je to len bábka, ktorá vás má priviesť k určitým krokom.

Keď Joe zatúži po väčšom úspechu, pretože sa mu nedarí uzavrieť obchod, rozhodne sa navštíviť Pindara, úspešného konzultanta. Pindar ho zoznamuje so svojimi priateľmi, ktorí zožali úspech vďaka princípu "dávania" a postupne mu prezrádzajú Päť zákonov závratného úspechu.

Joea takto zasväcujú krokmi, ako získať väčší úspech. Keďže nie sú rady zadarmo - a teraz sa pripravte - neplatí sa za ne, ale musí prejsť určitou podmienkou a to po každom Zákone úspechu si to vyskúšať na vlastnej koži. A tak môžme nahliadnuť do Joeovho súkromného života a sledovať ako si s tým poradí.


go-getter vs. go-giver

Do Joea je ľahké vžiť sa. Je to proste go-getter, ktorý je rozhodnutý z veci vyťažiť to najlepšie, hlavne úspechy a financie. Avšak autori hovoria, že go-getter nemá úspech zaručený, prichádzajú tu go-giveri. Ľudia, ktorí dávajú, pretože vedia, že ten, kto dáva, získa. Joe sa teda postupne stretáva s "go-givermi", s Riaditeľkou, ktorá začínala práve s učiteľstvom, s bývalým predavačom najlepších hotdogov v meste, ktorý sa vďaka Piatim zákonom vypracoval k najväčším podnikom. 

Aj keď sa na prvý pohľad zdá, že je kniha vhodná len pre podnikateľov či biznismanov, je naozaj vhodná pre všetkých. Autori vám vštiepia rady či chcete či nie a sú skutočne použiteľné v živote. Napríklad, že tvoju skutočnú hodnotu určuje to, o koľko dávaš, oproti tomu, koľko za to dostaneš zaplatené. Takže si môžete všimnúť, že tieto, na prvý pohľad zdajúce sa rady len pre biznismanov a podnikateľov, vám niečo dajú aj keď sa nevenujete práve týmto profesiám. 


Rozprávka s happy-endom


Na jednu stranu súhlasím so všetkými tými hodnoteniami na GoodReads a Amazone, pretože ja sama som z knihy bola zprva veľmi nadšená. Bolo to niečo nové, konečne nie surové fakty a rady. 

Príbeh bol spracovaný vo vynikajúcej forme, autori si zvolili dobrú možnosť spracovania, pretože toto bolo niečo nové. Postavy boli premyslené, rady skvelé. Aj keď som nemohla rátať so žiadnou zápletkou, niečo mi tam chýbalo. Celé to vyzeralo ako rozprávka s happy-endom, autori vyskúšali len niečo nové, čo sa síce osvedčilo, ale keď sa už rozhodli pre túto cestu, aspoň si mohli zvoliť detailnejšiu formu. Pretože si nemyslím, že v realite by to išlo tak hladko a ľahko. Aj keď to dáva celkom dobrý zmysel, nesedí mi tam tá všetká zhodnosť a happy-end, aj keď o to im to celý čas šlo.


Na druhú stranu to chápem, autori chceli rady len podstrčiť fakty v niečom novom, čo sa vo svete tak často neuplatňuje a pokúsili sa o originalitu. A to sa im vyplatilo. Vymysleli si hlavnú postavu, na ktorej tieto rady otestovali, čo sa podarilo a poslali to do sveta. A ľudia boli nadšení. A samozrejme medzi ne patrím aj ja. 


Záverom

Vcelku je to veľmi pekný, jednoduchý a kratučký príbeh. Číta sa veľmi rýchlo, 130 strán prejde ako voda. Podstrčí vám rady, ktoré sa vám vyplatia. Stanete sa novým človekom, aj keď to nebude poznať. Spracovanie bolo úžasné, Joe a ostatné postavy boli veľmi prepracované a situácie dupľom. Presne takto som si to predstavovala. Bola to celkom milá "rozprávka", ktorá trochu ovplyvnila môj život a som zas o krok vpred k lepšej osobnosti. Kniha vám poskytne rady, vy ich využijete a to vám ovplyvní život ako mne. A to sa predsa na self-help literatúru patrí nie?



Moje hodnotenie:

Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Baroque Partners.

Bob Burg a John David Mann: The Go - Giver: Dej a bude ti dáno
Vydalo vydavateľstvo Baroque Partners v roku 2013, 131 strán.
www.baroquepartners.cz

------------------------------------
Za poskytnutie obrázkov hodnotení ďakujem VeEee.
Obrázky sú mojou vlastnou tvorbou.

Komentáre

  1. Na tuhle knihu jsem četla hromadu recenzích, více méně kladných. Těším se, až si ji přečtu i já :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Pekne napísané, ja som sa zatiaľ so self help literatúrou stretla len raz, ale bolo to rozhodne zaujímavé čítanie, také iné od obvyklých kníh, čo mám na poličke :D :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vďaka, toto bola tiež moja prvá zo self help :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Páčila sa vám recenzia či článok? Povedzte, čo máte na srdci.
Ďakujem za každý komentár. :)

Pozri aj