Dystópia, fantasy, sci-fi, steampunk v jednom alebo rýchlo sa začítajte do Zberu kostí /Zber kostí - S. Shannon/

Keď mi naskytla prečítať si knihu Zber kostí, nezaváhala som. Keďže som si ju už párkrát všimla v kníhkupectve a zaujala ma jej netradičnou obálkou, využila som šancu. Už dávnejšie som sa chcela dostať k fantasy, pretože tej nie je nikdy dosť a tu sa to doslova hemží YA literatúrou. Takže prečo si ju neprečítať?


Kniha Zber kostí rozhodne vyniká svojim grafickým spracovaním. Už krásna tajomná obálka vie zaujať, nehovoriac o tom, čo vás čaká vo vnútri. V knihe nájdete hneď niekoľko zaujímavých príloh, ktoré celému príbehu ešte dodávajú na tajuplnej atmosfére. A verte, že príbeh je už dostatočne tajuplný sám o sebe.

Dej tejto knihy je ľahko zamotaný. Jedná sa o budúcnosť roku 2059, kedy viacero významných centier sveta ovláda mocnosť menom Scion, čo je vlastne spoločnosť, ktorá vytláča a likviduje tzv. jasnovidcov. Jasnovidci sa rozdeľujú na rády ako napríklad Veštci, Média, Fúrie či Vykladači. Každý príslušník týchto kategórií má špeciálne vlastnosti, ktoré dokáže ovládať a používať proti ľuďom. Hlavná hrdinka Paige Mahoneyová pracujúca v zločineckom podsvetí Scionského Londýna ako súčasť tajnej bunky je nezvyčajný a vzácny typ jasnovidca menom Tuláčka po snoch. Paige má možnosť "nabúrať sa" do mysle iných ľudí a získať informácie. Keď Paige ale chytia a uväznia, pretože sa dopúšťa velezrady Scionu už len tým, že dýcha, dostáva sa do väzenia pre jasnovidcov v dávno zhorenom centre univerzity Oxford, konečne je medzi svojimi. Paige pridelia refaimskému pánovi - Správcovi, ktorý sa má postarať o jej výcvik. 

Pri tejto knihe sa jedná o celkom "neokukaný" a jedinečný námet. Samantha Shannon sa dala na ťažkú cestu, no vytvorila neskutočnú budúcnosť nášho sveta, čo sa mi veľmi páčilo a bolo to reálne. Najprv som mala z príbehu v budúcnosti menšie obavy, keďže mám k niektorým dystopickým knihám menšiu averziu, no Samantha sa s tým popasovala výborne a vytvorila desivú a tajuplnú budúcnosť Londýna plného smogu, ktorý atmosféru knihy krásne zlepšil, no je mi ľúto, že sme sa tam nezdržali dlhšie. Keď som si prečítala anotáciu, nemala som nejakú konkrétnu predstavu a čakala som všetko, no nie toto. Autorka prišla s niečim jedinečným, skombinovala prvky dystópie, fantasy, sci-fi, steampunku, urban fantasy a týmto žánrom dala celkovo nový rozmer. Vytvorila úplne odlišný svet podľa seba a premyslela si ho do detailov. 
Čo by sa taktiež patrilo spomenúť je to, že kniha je doložená rozdelením rádov jasnovidca, mapou Oxfordu a slovníkov pojmov, námet je teda rozšírený v plnej miere so všetkými potrebnými prvkami. 

Okrem tohto sveta a ľudského pokolenia
existuje aj neviditeľný svet a duchovné kráľovstvo,
je všade vôkol nás, lebo je všade prítomné.

Nielen námet, ale aj hlavná postava Paige (a taktiež vedľajšie postavy) je naozaj premyslená do detailov. Paige patrí medzi tzv. "kick-ass" knižné hrdinky, čo znamená, že má svoj názor, za ktorým si stojí, neoplakáva chlapcov a ide si za svojim. Túlačka po snoch (Paige) je jedna z mála hrdiniek, ktoré sú mi sympatické a dokážem sa do nich vžiť. Pri Paige teda zažijete maximálny čitateľský zážitok a nebudete sa musieť báť, že bude konať nerozvážne či zbrklo.

Od prvých strán Vás kniha do seba vtiahne. Je plná akcie, nudiť sa nebudete. Jediné, čo by som tejto skvelej knihe vytkla, je to, že som sa počas prvých päťdesiatich strán strácala a bola som mierne zmätená. Však prečo aj nie, keď nám autorka dala nahliadnuť do úplne iného sveta, než je ten náš (no teda len spolovice) a potrebovali sme trochu času zorientovať a usadiť sa. Zo začiatku mi taktiež robili problém nové pojmy ako amaurotici, éter, falant, éterobarón a podobne. Ale to je len malý detail, pretože s týmto vám pomôže slovník nových pojmov vzadu a taktiež čítavý štýl písania Samanthy Shannon, pretože začiatok knihy nie je nejaký "sek", pri ktorom sa musíte spamätať a dej si poňať podľa seba. Samantha nám pekne vysvetlila, o čo sa jedná a toto napomohlo zorientovať sa v autorkiných myšlienkach, ktoré chcela dať na papier.

Ak si to teda zhrnieme, autorka knihy Zber kostí vytvorila úžasný dystopický svet, úžasnú odvážnu postavu a ešte úžasnejší dej. Dokázala pekne voliť slová a vždy jej všetko vyšlo. Kniha si vás podmaní úžasným štýlom rozprávania a myšlienkou. Ak si mám ešte predstaviť, že ma čaká ďalších šesť častí... neskutočne sa teším. Autorka nepotrebovala do knihy vtesnať romantiku a vyplniť tým prázdne miesta, dokázala si udržať akciu, napätie a na každej strane sa niečo dialo. Knihu odporúčam určite všetkým, ktorí by radi zažili maximálny čitateľský zážitok a plnohodnotný relax, pretože to všetko a ešte viac táto kniha ponúka.


Moje hodnotenie:

Za poskytnutie tejto úžasnej knihy ďakujem vydavateľstvu Tatran.
Knihu si môžete kúpiť napríklad TU.


Samantha Shannon: Zber kostí
Vydalo vydavateľstvo Tatran v roku 2013, 380 strán.

Recenzia aj na portáli Čítaj.to.

------------------------
Za poskytnutie obrázkov hodnotení ďakujem VeEee.
Obrázky sú mojou vlastnou tvorbou.

Komentáre

  1. Určite si to prečítaj! :) Ďakujeem!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Pěkná recenze!:) Úplně si mě na tu knihu navnadila, doufám, že se k ní brzy dostanu:)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Perfektná recenzia, na knihu som natešenejšia čím ďalej, tým viac :) Snáď sa k nej čoskoro dopracujem.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem pekne, dúfam, že si ju prečítaš, máš sa na čo tešiť. :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Páčila sa vám recenzia či článok? Povedzte, čo máte na srdci.
Ďakujem za každý komentár. :)

Pozri aj