Dievča, ktoré sa zmenilo na mačku /Mačací gén - Thomas Brezina/

Thomas Brezina. Autor, ktorý bol s nami už od detstva, zachraňoval nás hlavne na recitačných súťažiach či plnil miesto v čitateľských denníkoch a jeho záhady sme riešili spolu s Troma pátračmi. Mačacie dievča, s modernou prezývkou Mačací gén zo série Tajomné dievčatá je z trochu dospelejšieho súdka, ako sme na Brezinu zvyknutí, no stále s mimoriadne svojráznymi postavami a Brezinovým nezabudnuteľným štýlom písania. 
Katie Collins, druhé tajomné dievča z Thomasovej série je istým spôsobom outsiderka – pätnásťročné dievča žijúce na akomsi konci sveta, čo predstavuje mikro-ostrov St. Jeremy s jedným hotelom a pár obchodíkmi na celom ostrove. Je nám predstavená sirota, ktorá má po svojich mŕtvych rodičoch len fotku a po strate bola pridelená svojim posledným jediným príbuzným - starej mame s psychickými problémami, ktoré ju nútia správať sa ako dieťa a hipísáckemu strýkovi, ktorý má životných myšlienok a posolstiev plné tašky.

Mladá hlavná hrdinka však onedlho dostane tajomný balíček, ktorý rozvráti celý jej svet, keď sa dozvie, že jeho odosielatelia sú jej roky pochovaní rodičia. A to nie je jediné, čo prerušilo Katiein stereotypný život. Už hneď po prvých stranách na sebe pozoruje viaceré fyzické zmeny, ktoré s pubertou však nemajú vôbec nič spoločné. Začínajú jej silnieť nohy, jej zrak je zrazu citlivejší na ostré svetlo, no naopak v noci vie odhaliť všetky tmavé zákutia. Jej vlasy naraz pripomínajú pevné a silné mačacie chlpy a Katie začína byť zúfalá. Čo sa to s ňou deje? Žeby sa začínala meniť na mačku? Čo tomu dosvedčuje?

„Obyvatelia St. Jeremy mali svoje malé a veľké tajomstvá, rovnako ako ľudia na pevnine. Aj na St. Jeremy občas niekto podvádzal a mnohí sa sem presťahovali preto, lebo sa tu platili nižšie dane.“
Prvé vydanie tohto veľdiela uchvátilo čitateľov nielen po celom Slovensku už v roku 2008. Námet príbehu o násťročnom dievčati, ktorej v krvi kolujú mačacie gény považujem za originálny, pretože som takýto typ literárneho zvratu doposiaľ nenašla v žiadnom inom diele. Keď sa k tomu do radu postavili svojské postavy a geniálny štýl písania, nemala som dôvod nepokračovať v čítaní.

Hneď prvá kapitola je z pohľadu drobného balíčka, ktorý onedlho poputuje do rúk hlavnej hrdinky a práve na ňom je prevažne založená celá kniha. Vedľajšie postavy, ktoré autor vytvoril mali svoje netypické a individuálne vlastnosti a napriek tomu, že charaktery tvorili len krovie a k srdcu mi veľmi neprirástli, vďaka skvelému vykresleniu sme mali možnosť spoznať Katienu rodinu a kamarátov – Lauru s menšou nadváhou, no s večne zaboreným nosom v knihách a hanblivého Malajzijčana Minga s jeho nákazlivým budhovským smiechom.

Ak však čakáte, že sa Thomas Brezina odklonil od svojich bežných kníh so záhadami a tajomstvami, neudržal sa a Troch pátračov stvárnil aj tu. Kniha bola plná jednej veľkej záhady, akcie a napätia, tajomných postáv a ešte tajomnejšieho konca (pri ktorom som mala teda riadne nervy, tak dobre to autor napísal!). 

„Zrenice sa jej rozšírili do veľkých čiernych kruhov. Dúhovka však nebola sivozelená ako predtým, ale mala zvláštny medený lesk. Katie musela zase rýchlo zažmúriť oči. Až po niekoľkých sekundách opäť opatrne zdvihla viečka.“
Niektorým sa možno môže zdať hlavná hrdinka príliš detinská na jej pätnásť rokov alebo naozaj jednoduchý či až primitívny štýl písania, pričom v niektorých prípadoch by som nato prikývla aj ja. Avšak, konkrétne tu mi to absolútne neprekáža. Svojim chytľavým a niekedy aj vzdelávacím štýlom písania a podľa mňa aj jedinečnými postavami je Thomas Brezina takým spisovateľom, akým je a som si istá, že týmto dielom nepohrdne ani dávny čitateľ tejto kategórie.

Banujem, že som sa k tomuto dielu nedostala už skoršie. Sama o sebe je to totiž kniha, ku ktorej sa môžem vrátiť hoci aj tisíckrát a nikdy ma neomrzí. Kniha so skvelou dejovou líniou, postavami a spádom knihy. A ak ste po nej ešte nesiahli, odporúčam vám to chytro napraviť! 

Vypátrať s Katie pôvod jej mačacieho génu môžete na tejto adrese.
Za knižku ďakujem vydavateľstvu Fragment.
Tieto krásne a chutné cupcakes robilo toto šikovné dievča, ktoré mimochodom i skvele fotí.

Moje hodnotenie:

Thomas Brezina: Mačací gén
Vydalo vydavateľstvo Fragment v roku 2014, 320 strán.

Autorom hviezdičiek je VeEee.
Fotky, ktoré sú mojou tvorbou prosím nekopírujte bez môjho vedomia.

Komentáre

  1. Já četla knihu ještě ve starém vydání a byla celkem dobrá, jen na mně prostě moc dětská a teď už bych si ji rozhodně nepřečetla, protože bych ji musela dát nízké hodnocení, což by byla škoda. Pro mladší čtenáře je podle mě úplně skvělá. Jinak hezká recenze, i když se s ní moc neztotožňuji.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mňa naopak potešila a zaujala, niekedy som ja práve z tých, ktorí "nie sú" na obľúbené knihy.

      Odstrániť
  2. Už len kvôli tej obálke by som o knihu ani nezakopla! Fuj! No grcám! :D :D Ale muffiny sú na zjedenie :3 Vážne prekrásna recenzia, možno by som ti aj uverila, že to môže byť dobré :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No náhodou mne táto neprekáža, sympatické napríklad mne neboli obálky kníh Zamilovaná do anjela, Môj krásny anjel, tie na mňa pôsobili úplne celé zle. :D A ďakujem pekne, možno to v najbližšej dobe zistíš sama. :)

      Odstrániť
  3. Veľmi pekná recenzia. :) Brezina je autor môjho detstva, hoci túto sériu som nečítala. Ale viac sa mi páčia obálky prvého vydania. :) A tie muffiny sú krásne. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem pekne. Myslím, že Brezina pre niektorých ľudí znamenal a znamená veľa. A boli aj veľmi dobré! :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Páčila sa vám recenzia či článok? Povedzte, čo máte na srdci.
Ďakujem za každý komentár. :)

Pozri aj