Druhá kniha o smutnej baletke /Môj krásny anjel - Federica Bosco/

O príbehu mladého dievčaťa, pre ktorú balet znamenal celý život ste mali možnosť dozvedieť sa v recenzii na prvý diel. Mia túžila po živote vyplnenom tancom a tento sen si mohla splniť jedine úspechom na skúškach Kráľovskej baletnej školy. To si bohužiaľ dovoliť nemohla kvôli finančnej situácii, v ktorej boli ona a jej mama už odjakživa. Ako správna tínedžerka sa to snažila všemožne vyriešiť, no keď sa už zdalo, že sa minca konečne začína obracať, všetko bolo zrazu šmahom ruky preč.
Po prvom diele populárnej série u násťročných dievčat, ktorý svojou jednoduchosťou a sympatickosťou očaril aj mňa si talianska spisovateľka Federica Bosco prichystala ďalší, ktorý, aj keď sa výrazne odlišuje od úvodného partu, používa rovnaký štýl, autorkinu nápaditosť a, samozrejme, príbeh znova rozpráva stará dobrá tvrdohlavá Mia“. 

Prvotná kniha končí veľkým „cliffhangerom“, čiže naozaj dramatickým záverom knižky v tom najnapínavejšom momente. Autorka tak týmto krokom napla čitateľa tak dlho, dokým nevydala ďalší diel a epilógom si u fanúšikov zaručila, že pokračovanie zhltnú ako malinu. Inak nebolo ani u mňa, pretože po otočení poslednej strany sa moja ruka automaticky načahovala po „dvojke“ a našťastie len po poličku. 

Hlavná hrdinka Mia sa ocitá v nemocnici a čaká na ňu veľké rozhodnutie – pokračovať v prázdnom živote, ktorý nemá zmysel alebo prenechať velenie pocitom a emóciam? No rozhodne za ňu ten, ktorý Mii naspäť daroval náramok s textom Serva me, Servabo te (Zachráň ma, zachránim teba). Síce nerada, ale prebúdza sa a s podporou blízkych sa snaží hýbať ďalej.


„Pravda bola, že som nemohla, nevládala som, niečo vo mne sa muselo pokaziť a už sa nedalo opraviť. Keby som vedela, ako na to, tiež by som to tak urobila, zabudla a začala odznova. Ak si nepamätáš pôvod svojej bolesti, nemá ti čo brániť v návrate do života.“


Ako vidíte, knižka začína vcelku depresívne a to nie je ani zďaleka všetko, čo sa zmenilo. Zo zbrklej a hormónmi pojašenej tínedžerky je zrazu iná Mia. Tá je nútená postaviť sa zrazu na nohy a kniha tak hneď počas prvých strán naberá na vyššej úrovni, viac dospelejšej, ako sme boli zvyknutí. Považujem to za pozitívum, pretože v tomto prípade na dospelej vážnosti nie je založený celý príbeh a obsahuje i mnoho opačných prvkov. 

Mia ale po pobyte v klinike nesedí doma za oknom a s prázdnym pohľadom depresívne spomína na svetlé chvíle jej života. Naopak, ujme sa jej rodina a hlavne jej extravagantná a pomerne „akčná“ stará mama. Zariadi jej menšiu dovolenku v talianskej Florencii, aby zabudla na trápenie pomocou veľkého rozprávkového domu, iMacu či osobného šoféra a kuchára. Vydrží jej však tento sen bez „ujmy na zdraví“? A čo škola?
Tu vidieť, že miesto, kde sa dej odohráva nie je len Miin domov pár hodín od anglického Londýna, ale takisto úplne odlišné Taliansko, ktoré atmosféru knižky vedelo spestriť a svojimi lúčmi slnka dokázalo preraziť husté oblaky Anglicka.

Viaceré knihy v sériach bývajú niekedy napísané podľa rovnakej osnovy a veľké zmeny nevidieť. Môj tajný anjel takou našťastie nie je. Napriek tomu, že názov či obálka neznie príliš originálne a v kníhkupectve sa zvykne schovávať, netreba dielo súdiť podľa obálky (radšej podľa recenzií :)).


„Dievčatá sa usmiali a naznačili mi, aby som bola pokojná, že spoločne začneme dvoma tendu, coupé, pas de bourrée, glissade, príprava na štvrtú a pirouette.“


Som rada, že tých, ktorí sa tešili na ďalšiu várku baletu a precíteného tanca nesklamem. Keďže mesto Florencia prekypuje umením a múdrosťou, aj tu si Miu tanec napokon našiel.

Istá diagnóza tejto knižky znie, že aj keď to vyzerá, že sled bláznivých a poprekrúcaných situácii autorka nemala dopredu premyslený a všetko si vytvárala za pochodu, na tejto celej sérii je niečo, čo zaujalo aj mňa. Možno je to práve irónia presadená tvrdohlavým dievčaťom, ktoré si ide za svojim, možno jedinečné a rozdielne postavy či konce, ktoré navnadia na nasledujúci diel a dáme im prednosť pred čímkoľvek. Navzdory tomu, že som k tejto sérii spočiatku pristupovala s pochybami a nevedela som, či ju budem vychvaľovať alebo zatĺkať do zeme, musím povedať, že som netušila, že bude mať u mňa až taký úspech. Nedá sa porovnávať s väčšími premyslenými sci-fi alebo fantasy dielami, ale som si istá, že ak sa rozhodnete hodiť si ju do letného piknikového koša, prídete domov hladní, ale s úsmevom na tvári, ktorý vám vyčarili práve diela Federicy Bosco.

A či je dvojka lepšia, ako prvotný diel? No, v tomto vám presne odpovedať neviem. Jeden je bláznivý, tínedžerský a hlavne v školskom prostredí a v ďalšom už okolnosti prinútili autorku zahrať na odmeranejšiu nôtu. Som si však istá, že vďaka jednoduchému štýlu, svojráznej hlavnej aktérke či láske až za hrob dokáže minimálne jeden part z tejto trilógie čitateľa zaujať a očariť.

Ak si chcete odpočinúť po ťažkom školskom dni a namiesto poznámok dať prednosť dobrej knihe, odporúčam vám to na tejto adrese.
Za knižku ďakujem vydavateľstvu Motýľ.

Moje hodnotenie:

Federica Bosco: Môj krásny anjel
Vydalo vydavateľstvo Motýľ v roku 2013, 320 strán.

Ak knižku neplánujete čítať alebo by vás len zaujímalo čo sa to tam presnejšie deje, prečítajte si aj túto recenziu so spoilermi (informáciami prezrádzajúcimi dôležitý moment).

Autorom hviezdičiek je VeEee.
Fotky, ktoré sú mojou tvorbou prosím nekopírujte bez môjho vedomia.

Komentáre

  1. Aww, tá posledná foto je zlatá. :3 :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Mne sa veru prvý diel moc nepáčil, hlavne ten koniec, ale váham, že si druhý diel predsa len prečítam. :)
    Krásne fotky.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Pěkná recenze s něžně vypadajícími fotkami :3

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Páčila sa vám recenzia či článok? Povedzte, čo máte na srdci.
Ďakujem za každý komentár. :)

Pozri aj