Marec - mesiac knihy

Určite už od vašich škôlkárskych čias ste raz za rok počúvali o mesiaci marec, ktorý nám pani učiteľky spájali s knihami. Predsa práve vtedy sme sa s knihami prvýkrát stretli a aj keď sme tie "hieroglyfy" nevedeli rozlúštiť, už vtedy nás priťahovali (a niektorým to ostalo až dodnes).

Nie som si istá, či to boli tradície každej škôlky, ale my sme zvykli chodiť do mestskej knižnice. Držali sme sa za ruky a drobní vo dvojiciach sme cupitali cez každý prechod, až sme nakoniec vkročili do knižnice, na jeden stojan si zavesili dvadsaťpäť bundičiek a usadili sa na stoličky v kruhu. No a potom sa do stredu (alebo na kraj, aby všetci videli) usadila pani knihovníčka a začala nám rozprávať.

Našťastie nás v tom veku ešte nezaťažovala o histórii tohto mesiacu, napríklad o tom, že v tomto mesiaci sa narodil a zomrel Matej Hrabenda, slovenský buditeľ, ktorý sa podieľal na šírení slovenskej knižnej kultúry, na ktorého počesť bol tretí mesiac roka označený za mesiac kníh. Možno viete, možno nie, no veľmi na tom nezáleží. Pani knihovníčka v strede kruhu nám ukazovala knižky, ktoré by nás mohli zaujať, požičať si ich a doma s rodičmi prečítať. Nabádala nás, aby sme knihy neničili, ale narábali s nimi opatrne a ku koncu sa s nami pekne rozlúčila (napriek tomu nemám rada knihovníčky, hlavne keď odo mňa pýtajú peniaze za pokutu (práve som sa priznala, že som knižný rebel, čo už)).

Mesiac knihy pripomíname od roku 1955. Vedeli ste, že podľa jednej verzie sa stal mesiacom knihy z komerčných dôvodov? Zvolili si to sami kníhkupci, lebo bola na jar malá návštevnosť v obchodoch (náhoda? Ja myslím, že nie). A paradox, ktorý som spolu s predchádzajúcou informáciou našla je ten, že od rozšírenia internetu je marec nielen mesiacom knihy, ale práve aj mesiacom internetu. (Teraz ktoré si vybrať, že?)

V anglických krajinách sa tento sviatok oficiálne volá National Reading Month a myslím, že toho nemá toľko odlišného od nášho alebo od ostatných knižných práve v marci. Všetky sa usilujú o to isté a to udržať lásku alebo aspoň nejaký vzťah človeka ku knihám a prinútiť ich nezabudnúť. Pre stálych čitateľov možno o pár prečítaných kníh mesačne viac alebo knižný lístok ozvláštnený o staršie, medzinárodne známe či zabudnuté kúsky.
Je naozaj smutné, že čoraz častejšie sa na tento sviatok zabúda, upadá a už sa tak často nespomína ani vo vydavateľstvách, na blogoch či v školách (alebo to tak vnímam iba ja?). Možno si neprečítam nejakú Verneovku či Annu zo zeleného domu, ale som si istá, že krátky odkaz o knihách na školskej nástenke,  počas sviatku, ktorý je susedom Veľkej noci a príchodu jari určite nepokazí a otvorí niektorým ľuďom oči. Alebo celkom spontánne odporučenie dobrej knihy zviditeľní marec v histórii v inom svetle, ako len vďaka zatmeniu slnka. 

Skúsme tento sviatok udržať, venovať sa knihám čo najviac to pôjde alebo len nezabudnúť na tieto jedinečné papierové stvorenia. Skúsme.

Aký je váš názor na marec - mesiac kníh? Zapájate sa do tejto tradície?
Vidíte pomalý, ale istý úpadok? Ako ho napraviť?

Komentáre

  1. Zuzi skvelý článok a krásne fotky :) ! O mnohých veciach som ani nevedela :D.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem! Som rada, že si sa dozvedela aj niečo nové. :)

      Odstrániť
  2. Krásny článok! :) Ja osobne si myslím, že oslava takéhoto sviatku je fajn, pretože by mohol upútať pozornosť na našich malých priateľov-knihy ;) Ja osobne čítam knihy stále, takže si nemyslím, že by som sa práve v marci snažila čítať viac, ale paradoxom je, že práve tento marec sa mi počet prečítaných kníh akosi rapídne zvyšuje :D :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vďaka, tiež som toho názoru, že je to celkom prospešné. Len keby sa to šírilo viac. :) Tiež sa mi tu prečítané knihy hromadia, akoby nám to okolie tolerovalo a dávalo viac času, keďže je to náš sviatok. :)

      Odstrániť
  3. Nádherná a úžasná myšlienka. Vážne som aj ja nejako zanevrela na tento sviatok... Ale tak si ma nakopla, že to knihám trikrát vynahradím :D :D ... Ach... asi si ten článok prečítam ešte párkrát, ,lebo je fakt... brutálny :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Oh, stop it. 3 Ale nie, skutočne ti ďakujem. Hádam sa ti knihule poďakujú. :D

      Odstrániť
  4. Krásný článek! Doplněný o velmi profesionální fotky, mnohé z informací jsem doposud nevěděla, díky :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Si veľmi milá, ďakujem. :) Som rada, že ťa môj článok o niečo obohatil.

      Odstrániť
  5. Vďaka, veľmi pekne povedané. :) Fotím zrkadlovkou Canon EOS 1200D a konkrétne som používala objektív EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 DC III. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. No priznám sa, nepríde mi, že sa o mesiaci kníh rozpráva málo. A to z jedného dôvodu. Prestala som pozerať TV. Úplne. Miesto toho si zapnem slovenské rádio a zdá sa mi, že sa mesiacu knihy venovali dosť často, spravili aj tématický týžden o vzniku knihy, pozvali si Vasilkovú, ktorá rozprávala o tom, aké to je , byť spisovateľ na plný úväzok... dobré to bolo :) Ale je skvelé, že si spísala článok, na blogoch som toho moc nevidela, to je prava.. no a tradične skvelé fotky a tie vajíčka sú nádherné !!! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No vidíš, ja rádio veľmi nezapínam a to je možno dôvod, prečo o mesiaci kníh veľa nepočujem. Naozaj to môže byť zaujímavé, už len to, o čom píšeš. A ďakujem za tip aj pochvalu! :)

      Odstrániť
  7. Skvelý článok ako vždy a krásne fotky. :) Ja nijako špeciálne 'neoslavujem' mesiac kníh, ale viem o tom, že je. V marci čítam rovnako ako každý iný mesiac... Ale niečo na tom je.
    My sme zo škôlky nechodili do knižnice, maximálne tak z družiny na základke, a to bolo v štýle že všetci si sadli do niektorej miestnosti, pozerali film a tí, čo chceli čítať, si šli požičať knižky (Hádaj, v ktorej časti som bola ja. Stavím sa že určite nevieš.). Už vtedy som mala s knihovníčkami problém, ktorý mi ostal dodnes :D U nás sú tie knihovníčky strašne nevrlé, namiesto toho, aby povzbudzovali čitateľa, tak mu nadávajú za to, že knihu zasunul o jedno miesto ďalej ako mal. -_-

    Zonia's Book World

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Páčila sa vám recenzia či článok? Povedzte, čo máte na srdci.
Ďakujem za každý komentár. :)

Pozri aj