Celoživotná šanca pre 35 dievčat /Selekcia - Kiera Cass/

Kde bolo, tam bolo, na zámku raz vládol strieborný príbor, oddané slúžky, pukerlíky a našuchorené šaty pastelových farieb. Znie vám to ako rozprávka? Nuž, to isté si myslí aj America Singerová žijúca v dystopickom svete. Až dokým..
Veľa, veľa rokov od našej súčasnosti sa v tomto diele svet akoby vracia dozadu a znova šéfuje monarchia. Po niekoľkých svetových vojnách Ameriky s Áziou bol americký štát premenovaný a neskôr sa z neho stala krajina zvaná Illéa. Aby sa systém rozdelenia obyvateľstva zjednodušil a zároveň posunul ďalej, boli zavedené tzv. kasty – 8 stupňov, ktoré hodnotili postavenie obyvateľov, pričom pokiaľ ste boli v jednej z tých nižších, doslova ste bojovali o život. 

Aby sa autorka Kiera Cass prispôsobila dnešnej modernej dobe (čo je v poslednej dobe trochu klišé, bez ktorého sa ale väčšina autorov nezaobíde), rozhodla sa do svojho diela zasadiť mladé a nie veľmi skúsené dievča z „päťky“. Obyvatelia piatej kasty sa venujú umeniu a America Singerová spieva. V jej početnejšej rodine je najstaršia, a preto pomáha zarábať na živobytie aspoň svojím hlasom. Napriek tomu, že je America a jej rodina na jednom z tých vyšších stupienkov kastového systému, vôbec nežijú v blahobyte. Rovnako ako chudobnejší, aj oni si musia dávať pozor, kam poputujú ich úspory a ohliadnuť si svoje dlhy. 

„,Dámy,‘ povedala. ,Obávam sa, že toto sme ešte nepreberali. Vždy, keď vojdete do miestnosti, v ktorej je aj kráľ alebo kráľovná, alebo ak by mali vstúpiť do miestnosti, v ktorej ste vy, správne by ste sa mali ukloniť. Keď vás potom oslovia, môžete vstať a sadnúť si. Takže všetky spoločne, dobre?‘ A všetky sme sa uklonili v smere hlavného stola.“
Avšak, tu prichádza Selekcia – celoživotná šanca pre 35 dievčat z celej krajiny. Princ Maxon, syn kráľa Illéy, už dosiahol dostatočný vek, aby si vybral ženu, s ktorou bok po boku strávi zvyšok života. America celú túto show však pokladá za frašku a nechce o tom ani počuť. A okrem toho, ona sama už priateľa má. Jej rodičia po tom však túžia od Americinho narodenia, pretože aj keby ju len vybrali a súťaž by nevyhrala, celá rodina by sa mala mať do konca života ako v bavlnke. A tak spravia dohodu, pôjdu na zápis, v termín vyhlásenia postupujúcich si večer rodina posadá okolo televízie a deň nato America cestuje do srdca krajiny Illéa. 

A tam sa všetko začína. Kombinácia Hier o život a amerických reality show typu Hľadá sa manžel a to všetko so štipkou sladkostí, striebra a ružovej farby. Nič pre vás? Veď počkajte! Čo najprv môže vyzerať ako nevydarené kopírovanie sa čochvíľa stane obľúbeným, zaujímavým a zároveň niečím, čo budete zbožňovať a čítať znova a znova. 

„Rozmýšľala som, či sú aj ostatné dievčatá dnes smutné. Mala som pocit, že som dnes jediná, ktorá neoslavuje. A keďže sa všetci budú pozerať, musela som sa aspoň tváriť, že aj ja sa radujem.“

Iste, dobrá kniha musí byť dobrá vtedy, ak vyniká hneď v niekoľkých smeroch. Pri prvom diele série Selekcia stačí spomenúť len jeho chytľavý, prirodzený a naozaj dobrý štýl, ktorý si vás získa od prvej stránky, a kúpa či výpožička sú zrazu samozrejmé. Potom vám už len stačí dlhšia chvíľa vyhradená na čítanie a do konca knihy zostáva už len niekoľko čísel strán.
Je celkom možné, že sa nájdu čitatelia, ku ktorým náhodou patríte aj vy, ktorí nebudú príliš ohúrení spracovaním hlavnej postavy. Vraj bola miestami hlúpa, tvrdohlavá, namyslená či iní vravia, že prehnane skromná. Nuž, pravdu vám nepoviem, na každého pôsobí inak. America však vyniká svojskými vlastnosťami, pretože sa od súperiek jednoznačne odlišovala, od čoho sa teda odvíja celý príbeh a možno i negatívne črty Americe pridajú na duševnej kráse. 

„Nebola som ako Jednotka, no momentálne som tak žila. Mala som viac jedla, ako som vládala zjesť, a tú najpohodlnejšiu posteľ, akú som si vôbec dokázala predstaviť. Obsluhovali ma ako princeznú, či sa mi to páčilo, alebo nie. A ak som niečo potrebovala, stačilo o to požiadať.“

Selekcia je príbeh jedinečný sám o sebe, pretože potrebuje novú hodnotiacu kolónku. Čo sa mne ako skúsenejšej „čítačke“ videlo hlúpe a sladké sa zrazu premenilo na skvelé a geniálne. A možno je to aj tým, že som sa na malý moment ja sama cítila princeznou, a tak si aj splnila svoj detský sen.

Moje hodnotenie:

Recenzia aj na Čítaj.to portále.

Kiera Cass: Selekcia
Vydalo vydavateľstvo CooBoo v roku 2014, 312 strán.

Komentáre

  1. Nad touto knihou som premýšlala že si ju zoženiem :) vypadá zaujimavo :)
    Pozývam ťa na knižnú GA ktorá prebieha na mojom blogu :)
    http://mojperfektnysvet.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Mám úplně stejné náušničky! :))
    Selekce se mi taky hrozně líbila, no s Elitou už tak spokojená nejsem. Jsem zvědavá na První :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Skvělá recenze. Selekce je skvělý, promyšlený a i originální příběh, který dokáže na chvíli splnit naše princeznovské sny. Její čtení jsem si užívala a nemohla jsem knihu odložit. Jsem ráda, že se ti kniha líbila a jsem zvědavá, co řekneš na druhý díl :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Peknučká recenzia :)
    Knihu naozaj mám rada, je to síce z pohľadu tých kást také neoriginálne, ale zato príbeh rýchlo pohltí :3

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Páčila sa vám recenzia či článok? Povedzte, čo máte na srdci.
Ďakujem za každý komentár. :)

Pozri aj