Súboj dnešnej doby: kniha nepatrí do spoločnosti

Ahojte, milí moji čitatelia!

Rada by som sa vám tu dnes vyspovedala ohľadom jedného javu postavenia knihomoľ VS. spoločnosť, ktorý som v poslednej dobe spozorovala. Samozrejme, nečakám od vás, že sa s tým hneď stotožníte, ide len o môj postreh, ktorý ma veľmi nepotešil, skôr rozhorčil a prinútil ma zamyslieť sa nad touto rýchlou a podľa mňa omylnou dobou, v ktorej žijeme. Možno sa len zbytočne rozčuľujem, no takto to ozaj vidím ja. Ak však k tomu máte čo povedať alebo máte podobné crazy zážitky, budem rada, ak sa vyrozprávate v komentároch. :)

Dobrodružné čakanie v rade na obed
Viaže sa k tomu jeden môj príbeh zo školského prostredia, kam dennodenne chodím na obedy (no nezaručujem, že vyzerajú ako substancia určená ľudskému druhu na konzumáciu alebo že ich vždy aj dokážem do seba dostať bez menšej ujmy na zdraví, veď viete – ale to je už iný príbeh) a väčšinou 5 dní z 5 musím vyčkávať v rade niekedy dlhšej ako 15 metrov. V rade nie však plnej kultivovaných ľudí, ale malých deciek, ktoré sa zvyčajne:

a) hrajú nejakú primitívnu hru na mobile (a vykrikujú, na akom leveli „už“ sú)
b) strkajú
c) predbiehajú 
d) tlačia 
e) a mňa (s mojou malou výškou) utláčajú k zemi a navodzujú mi klaustrofobické pocity (ešte že tú klaustrofóbiu nemám)

Ak momentálne nie som v spoločnosti mojich normálnejších spolužiakov, tak mi ostáva už len jedine sledovať hráčov s ich dobrodružnými a záživnými mobilnými hrami, brániť sa proti tlačeniciam a v poslednom rade, čo mne často pripadá najideálnejšie – vytiahnuť knihu alebo čítačku a využiť týchto pár desiatok minút užitočne.

Je „zlé“ čítať si knihu namiesto ťukania do mobilu?
Túto poslednú techniku som už párkrát (úspešne) vyskúšala, no naposledy ma zarazil komentár jedného o pár rokov mladšieho chalana. S mobilom v ruke sa ma spýtal: „To si tu akože fakt čítaš knihu?“ Neostávalo mi nič iné, ako len rýchlo prikývnuť, venovať sa späť knihe a po zvyšok jeho školských rokov ho ignorovať.

Čítať ďalej som už ale nemohla. Moja duša knihomoľa sa cítila dotknutá (not really) a premýšľala som, o čo menej som ja, zastaralý čitateľ, ako on – moderný užívateľ smartfónu. Sú už knihy v spoločnosti out a ľudia ich považujú skôr za niečo absurdné a nehodiace sa do tohto sveta?

Kniha je prejav neslušnosti, mobil je zato v poriadku (?)
Vidí sa mi, že to isté sa nám stáva aj na stretnutiach a návštevách maminej starej známej, ktorej sa už po tretíkrát skrátka nevyhnete (a ktoré sú, priznajme si, často nudné). Rodina, priatelia či známi mi viacej prepáčia, ak počas ničnerobenia vytiahnem mobil a so znudeným výrazom poscrollujem pár rebríčkov na sociálnych sieťach, no naopak po mne hádžu opovrhujúce pohľady, ak si otvorím knihu a čas využijem hodnotnejšie. Pravda – „Načo si sem potom chodila? Knihu si môžeš čítať aj doma.“ Myslím si však, že záleží na tom, z akého uhlu sa nato pozeráte. Na niektorých spoločenských udalostiach prosto byť musíte.


Kniha z teba „vraj“ robí asociála
Možno je to tým, že sa kniha zvykne čítať doma osamote ako osobný relax, osamote pri cestovaní na dlhšie vzdialenosti či osamote v škole na lavici, keď je čas (aj to niekedy nie je v poriadku, keďže polovica mojich spolužiakov sa s knihami stretáva v podobe Zlatých stránok alebo vôbec, lebo je to nepotrebné). Kniha pri tom možno funguje rovnako ako mobil, len je oldschool a v dnešnej dobe neakceptovateľným prostriedkom na frázu: „Nechcem, aby si sa so mnou rozprával.“ To je už však, myslím, iná téma na ďalší môj monológ. :)

Čo si o tom myslíte vy? Píšem o niečom, s čím ste sa už stretli alebo je to len môj vnútorný pocit?
Budem rada, ak sa vyjadríte v komentároch.
Ozaj, a všetko dobre do Nového roku! :)

Komentáre

  1. Stretla som sa s tým, často čítam knihu na rôznych miestach a áno, občas ju považujem aj za "asociálizačný nástroj", lebo nemám chuť, aby sa ku mne v škole pristavili ľudia, s ktorými si aj tak nemám čo povedať... Mobil je už ako tak akceptovaný a veľa ľudí ho berie, že je v poriadku na rôznych akciách do neho čumieť, ale kniha nie... škoda.

    Zvláštne dievča
    Čítanie je sexy

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Bohužiaľ s tebou súhlasím... určite je to aj ale umenie, vedieť sa na tých akciách na knihu aj sústrediť, ale aj tak to ide dole vodou.

      Odstrániť
  2. Ja to vidím skôr naopak. Vidím ľudí čítať v MHD, vidím kolegov, ktorý keď prídu do práce, v rukách si nesú knihu, keď je pekne, vidím ľudí si čítať vonku i vo fronte v obchode. Ak som na návšteve u rodiny, bavím sa s nimi, ak už sme tam dlho a nemám si s nimi čo povedať, pretože si preberajú tie svoje veci, odídem si čítať do vedľajšej miestnosti. Občas dokonca vidím si niekoho čítať aj keď kráča po ulici. Tak ďaleko som sa ani ja nedostala :-D. A v čakárni si tiež ľudia skracujú čas čítaním.
    Samozrejme vidím i ľudí s mobilom a tých je viac. Tiež ho niekedy vytiahnem namiesto knihy. Občas nemám náladu čítať, občas si ju zabudnem, občas dokonca čítam v mobile. Alebo si píšem s manželom, vybavujem pracovné veci, aby som si večer mohla čítať, alebo čítam zaujímavé články, ktoré som si uložila. Ono je predsa len príjemnejšie čítať si osamote doma, mať na to viac času, ideálne svetlo, po ruke čaj... nie iba pár minút v hlučnejšom prostredí. Nehovoriac o pohodlí. :-D
    Ale subjektívne mám pocit, že knihy sa stále čítajú a ľudia sa za to nehanbia ani v spoločnosti. Aspoň tak to vidím vo svojom okolí ja. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Podobné vídam aj ja - veľa ľudí číta, no škoda je, že tí, ktorí nečítajú, nás nechápu. Raz, keď bola kniha príliš akčná, tak som domov kráčala a čítala aj ja! :D
      Je fajn, že to takto vidíš ty a nemusíš sa ničoho obávať. :)

      Odstrániť
  3. Já osobně jsem taky ten typ, který místo aby poslouchal členy rodiny při větších slezinách a jejich debaty na téma, co se zase událo v dědině, vytáhne knihu. Časem jsem se naučila nosit MP4 a číst na ní. Když bylo třeba, schovala jsem si ji do kapsy a bylo. Ale moje rodina už si na tyto moje společensky nepřípustné excesy zvykla a spíš se na to asi dívá tak, že když si čtu knihu, znamená to, že jsem ta chytrá (což je jako blbost, ale potěší to :D).

    Pak se mi jednou stalo, že mě při čtení knihy na nádraží oslovil úplně cizí člověk a celkem jsme se zakecali. Možná mi chtěl udělat naschvál, nebo prostě viděl někoho dalšího, kdo prostě rád čte. Kdo ví... :) Takže kniha může být i seznamovací nástroj. Nuž, tak.

    Rozhodně jsi poukázala na zajímavý problém. Mimochodem, taky všechno nejlepší do nového roku! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vyzerá to, že si zapadla do častého filmového klišé, čo sa týka prvého odseku :D
      To je ozaj skvelá náhoda, určite niečo také človeka poteší. :)

      Ďakujem pekne!

      Odstrániť
  4. Podle mě je to tak půl na půl, ale takhle to tady bylo vždy - někdo si rád čte, někdo rád tráví čas s přáteli, někdo si zase maluje. Teď zase hodně lidí tráví čas na mobilu nebo počítači, ale to je jen další zájem. Není to tak, že v týhle době společnost nečte, i když se koukneme do minulosti, tak uvidíme, že někoho to prostě nebavilo taky. A třeba k tomu ta mladší generace (ne že bych v ní nebyla taky, ale prostě děti mladší než já:D) dospějě :) Ale to s tou návštěvou musím souhlasit :D U nás je teda taky neslušný, když je někdo u někoho na mobilu, ale na knihu se často ostatní koukají i hůř, což je až nepochopitelný :D Moc hezký článek, super nápad na uvažování :)
    www.lucastirska.blogspot.cz

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Samozrejme, som rada, že sa číta stále a som si aj toho vedomá. Ale príde mi, že ľudí, ktorí knihy odsudzujú a pridávajú sa medzi "robotov" je stále viac a viac a mobily sa tak viac tolerujú...
      Ďakujem :)

      Odstrániť
  5. Něco na tom pravdy je, ale pořád potkávám spoustu lidí, kteří čtou na jakémkoliv místě, a naopak já se cítím blbě, že zrovna u sebe žádnou knihu nemám.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Ja som sa s takými komentármi našťastie nestretla, zrejme si už všetci zvykli na to, že mám nos zarytý v knihe. :D Mne to ale niekedy príde, že ľudia sú vo všeobecnosti prekvapení, že niekto vôbec číta knihu a že ju ešte navyše číta na verejnosti, pretože predsa len, mobil je spratnejší ako kniha. Ale súhlasím, že kniha je taká "oldschool" verzia toho ako niekomu naznačiť, aby neotravoval, nad čím som sa nikdy nezamyslela, ale strašne sa mi to páči. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To je fajn, kým nie sú prekvapení v tom horšom zmysle. :D
      :)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Páčila sa vám recenzia či článok? Povedzte, čo máte na srdci.
Ďakujem za každý komentár. :)

Pozri aj