Knižné prírastky • december + zhrnutie roka 2017

Kalendárny rok 2017 bol ozaj niečo. Niečo vo všetkých možných zmysloch – na blogu sa prejavil trochu pomenej, no o to viac v realite. Bol to rok všetkých možných náhod, pocitov, zážitkov, takmer všetkých farieb života. 

Našla som si nové záľuby ako kaligrafiu, fotografovanie na film či najnovšie písanie na stroji (čo je skôr takou špecialitou). Moja izba prešla kompletnou rekonštrukciou, ktorej finálny vzhľad ma veľmi potešil a zahrial na srdci a akoby otvoril novú etapu môjho (skromne dlhého) života. Heh.
Čo sa týka kníh, vďaka kamarátovi, ktorý mi predstavil klasický žáner kníh, som sa začala obzerať aj na staršie knihy a dnes už mám za sebou diela ako Kto chytá v žite, 1984, Zvieracia farma, Annu zo Zeleného domu v pôvodnom jazyku, Peter a Lucia, Jana Eyrová, Franny a Zooey a momentálne čítam Mechanický pomaranč v angličtine, o ktorom sa neskôr dočítate viac. 

Aby som trochu porozprávala o GoodReads, čo jest Facebook pre knihomoľov – s ponaučením z minulého roka (kedy som prečítala „až“ 30 kníh), som si dala v ich výzve na tento rok ako zvyčajne o 5 viac, a teda 35. Prekvapivo som tento cieľ prekonala až o ďalších 6. Preto, aby to pokračovalo v duchu výzvy, som si na rok 2018 predsavzala prečítať 46 kníh. No bohvie, či sa mi to podarí.
Zároveň, ako môžete vidieť nižšie na obrázku, bolo moje priemerné hodnotenie kníh 4 hviezdičky, čo znamená, že musím sprísnieť. Ozaj musím!


Prírastky za december by som rada začala kôpkou, s ktorou som prišla z tradičného zimného blogerského zrazu, ktorý sa koná každý rok v Žiline a každý rok je skvelý a jedinečný. Taška, s ktorou som s plnou tak odišla, tak prišla, našťastie vydržala, keďže je od Slovartu a tí skutočne vedia zmerať slasti a strasti knihomoľa a vytvoriť tak ideálneho plátenca. 

Zraz sa zvykne konať vo veľmi priateľskej atmosfére, keďže účastníci sú blogeri, ktorí sa navzájom už roky poznajú (niekedy prídu aj fajn nováčikovia alebo veteráni), a tak si často darujeme alebo vymieňame knihy. Ja som tak bola vďaka skvelým babám obohatená o 4 anglické knihy, 1 Tolstoya, ktorého som si želala už dávno a pár slovenských a 1 českú, ktoré ma zaujali už dávnejšie. 


Tri bieloby, rovnakej výšky a to celkom náhodou. (Žeby sa Slováci konečne mohli inšpirovať a vydávať knihy len v jednej, dvoch veľkostiach?)
Crown of Midnight od vraj úžasnej Sarah J. Mass, ktorá si touto sériou už dávno získala aj slovenských fanúšikov, no ja som sa stále nedostala ani k prvému dielu, ktorý už netrpezlivo vyčkáva na poličke. *hanba* Snáď tento rok? Knižkou ma obdarovala Maťa zo Sveta kníh. Thanks!

The Edge of Everything – skutočne nádherná kniha, ktorú som si naslepo našla v Knižnom ježiškovi, čo je aktivita na zrazoch, kde každý prinesie zabalenú knižku, vylosujeme si poradie a následne si z veľkej kopy v poradí berieme balíčky. Vyzerá to na fantasy v jednej usneženej búrke, uvidím, čo sa z toho vykľuje, no vďaka nádhernému grafickému spracovaniu a mojej nekonečnej zvedavosti snáď na poličke neostane dlho chladná.

A nakoniec Red Queen, ktorú určite väčšina z vás pozná – bestseller roku 2015, jedna z najospevovanejších fantasy youngadultiek, ktorú snáď čoskoro vyskúšam ja a zistím, či u mňa Young Adult žáner je už navždy zatratený alebo ešte nie. Knižku mi darovala Sue z blogu Secret World of Deep Soul. Ďakujem! 


Svetová vojna Z je dielo zombie žánru, ktorý mi je veľmi blízky a ktorý som už veľmi dávno nečítala. Film som videla asi pred dvoma rokmi. Trochu sa obávam, že ma to nebude až tak baviť, keďže som s dejom bola už oboznámená, no možno sa mi aj tak zapáčia minimálne tie „survival opisy“, vďaka ktorým mám tento žáner tak rada. Knižku mám opäť od Sue.


Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavender rozpráva príbeh o dievčati, ktoré sa narodí s krídlami. Vraj je to kniha veľmi netypická a zaujímavá, sľubuje podobný príbeh ako v knihe Zvláštní smutek citrónového koláče, ktorý som čítala počas sviatkov a veľmi sa mi páčil. Bude tomu rovnako aj tu? Knižka na povrchu vyzerá nádherne a podarovala mi ju Sue.

Lirael je druhý diel série Staré kráľovstvo od Gartha Nixa, o ktorom som počula samé dobré veci. Dúfam, že ma toto riadne fantasy vtiahne do tohto žánru a najmä neunudí. Najprv sa však musím vrhnúť do prvého dielu Sabriel.


Údolie ľalií je knižka od slovenskej autorky Alexandry Pavelekovej, ktorá sa vraj veľmi páčila Kike, čo viem vďaka tomu, že mi na zraze pochválila práve tento výber :). Obsahuje 7 fantasy príbehov, pričom každý má byť iný. Knižku mi darovala Sima z blogu Daydreamer's world. Vďaka!

The Rise of Nine je tretí diel zo série Lorien Legacies od Pittacusa Lorea, pričom na Slovensku vyšli len dva diely *smútok*. Momentálne čítam prvý diel a na poličke mi svieti štvrtý, keďže poradie kníh, ktoré absolútne nedáva zmysel, ma zmiatlo pri kúpe, a tak mi stále chýba druhý. Veľmi dúfam, že ma séria zaujme, rovnako, ako zaujala Aďku alias Frankkie, kedysi skvelú blogerku (why did you stop :c)!


Aelita je skutočne zvláštny výber, vravíte si, zrejme ste o knižke ešte nikdy nepočuli. Nuž, ani ja, dokým som dávno nenarazila na Letsplay od Zdochliakka, môjho kedysi najobľúbenejšieho letsplayera (keď ešte točil videá, že). Tvorcovia veľmi zaujímavej puzzle hry Lifeless Planet sa inšpirovali týmto sci-fi príbehom od Tolstoya, v ktorom sa astronaut dostane na Mars a objaví tam dokonalejšiu marťanskú civilizáciu. Od momentu, kedy som sa dozvedela o diele, som po ňom šípila a to už asi od roku 2014. Keď ho Maťa chcela posunúť ďalej, neverila som vlastným očiam, a tak sa do mojich rúk dostalo slovenské vydanie Aelity z roku 1955. What a lucky girl I am!


Pomaly prejdem ku kúskom, ktoré som si našla pod vianočným stromčekom. O väčšine z nich som vedela, no niektoré tituly boli krásne prekvapenia!


Portrét Doriana Greya som si želala najmä kvôli vlastnej zvedavosti na túto klasiku a zároveň na Wildeov štýl a tiež z toho dôvodu, že v našom martinskom divadle hrajú toto predstavenie a ja ho nechcem mať za sebou pred tým, ako si prečítam knihu.

Na konci samoty je dielo, ktoré som si želala na základe odporúčaní Book's Calling a martinusáčky Džejny. Dielo už mám za sebou a musím priznať, že to bola jedna z najlepších kníh, ktoré som v roku 2017 čítala. Recenzia, dúfam, bude! Myslím si, že je to príbeh o živote, ktorý by malo spoznať čo najviac introvertov a nielen tých. 


To kill a Mockingbird a A Clockwork Orange boli knižné prekvapenia od môjho veľmi všímavého kamaráta, ktorý si z mojich táranín zapamätal, že by som si tieto dve diela rada prečítala a obidve mi tak spolu daroval pod stromček spolu s martinusáckou poukážkou. Veľmi, veľmi ma tým potešíííl!

Pomaranč momentálne čítam, pričom toto anglické paperbackové vydanie má úžasnú minimalistickú obálku spolu s unikátnym obsahom obohateným o mnoho poznámok autora, vysvetlívok a komentárov, ktoré tvoria viac ako štvrtinu knihy. Proste geniálne!


Ready Player One je dielo, o ktorom sa v našich končinách hovorí už poriadne dlho, pričom nikdy si ku mne nenašlo cestu. Je pre mňa trochu i výzvou, pretože je to prvé riadne sci-fi, ktoré plánujem čítať v angličtine. Originál je ale originál! 
Kniha rozpráva o svete v roku 2044, ktoré je typickým zničeným dystopickým svetom a ľudia žijú vo virtuálnej realite. Jedna z mnohých potenciálnych budúcností nášho sveta, ktorá znie viac, než zaujímavo.


Osivo bolo taktiež jedno z prekvapení, keďže predtým som o knižke toho veľa nepočula. Po prečítaní anotácie ma však priebeh začínajúcej apokalypsy celkom zaujal, keďže táto téma mi je opäť blízka a pravdepodobnosť, že ma bude baviť, vysoká.


 A Milk and vine, špecifická kategória :). Obal vám určite jednoznačne stopercentne pripomína knižku Milk and honey, hit roku 2017 spolu s druhým dielom, ktorý autorka vydala. Táto knižka je však paródia, ktorá obsahuje tie najpopulárnejšie "vajny“ z tých najčudnejších kompilácií na YouTube a spolu s tematickými kresbami to ozaj stojí za to. Dostala som ju od jednej veľmi blízkej kamarátky, ktorá ma dobre pozná a objavila tento skvost bez môjho tušenia, čo bol geniálny krok. 
Posledná vec – knižku plánujem ukázať vnúčatám ako symbol mojej generácie. Amen.


Do roku 2018 vám želám len to najlepšie – veľa zdravia, šťastia, jedinečných momentov a zážitkov a mnoho skvelých kníh. A splnené predsavzatia, kto si ich dal. :)

Aké knižky ste dostali pod stromček vy?
Koľko kníh ste prečítali za rok 2017? Nejaké highlighty?
Dávate si predsavzatia? Ak áno, máte nejaké knižné? Ja by som chcela prečítať viac klasiky a kníh, ktoré mi už dlho sedia v poličkách.

Komentáre

  1. Tvoja nová izba vyzerá určite krásne. Verím, že sa v nej dobre cítiš :)
    Všetky knihy vyzerajú zaujímavo. Ja som si chcela prečítať Mechanický pomaranč v slovenčine, no vtedy som sa veľmi bála, že sa mi nebude páčiť. Potom mi napíš, ako sa ti pozdával :)
    Ja som si dala (nereálne) predsavzatie, že budem čítať len dobré diela. Viem, človek to nemá, ako zistiť :D Nakoniec sa mi to vypomstilo. Nový rok som začala samými knihami, ktoré mi vôbec neboli pochuti :D :D Ale prečítať viac klasík je super nápad, Zuzi. Pripomenulo mi to, že aj ja mám v polici zopár takých kúskov a ešte som ich ani neotvorila :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj, Naty! Ďakujem za pekný komentár.
      V izbe sa cítim skvelo, ďakujem Ti. :)
      Určite! Možno bude aj recenzia.
      Presne tak, podobné mám aj ja! Rada by som prečítala také knihy, ktoré mi do života čosi dajú. Pretože také myšlienky veľmi rada prijímam. :) Ozaj? To mi je ľúto.. ale aspoň vieš, na čom si. :D
      Pekné čítanie teda, ak sa rozhodneš čítať ich!

      Odstrániť
  2. Z týchto kníh som čítala len Obraz Doriana Graya. Viac klasiky sa chystám čítať v tomto roku a ja, ale bez konkrétnych predsavzatí. A máš super nové záľuby ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Som veľmi rada, že som ti spravila takú radosť <3
    Krásne kúsky :3

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Obraz Doriana Graye mám moc ráda, tak se ti snad bude také líbit :) Mechanický pomeranč jsem četla v české verzi, u které musím uznat, že je opravdu brilantně zpracovaná a ten jazyk je skvělý. Někdy si ho budu muset zkusit přečíst i v originále. A na Milk and Vine jsem narazila náhodou právě na Goodreads a hned jsem si řekla, že si ji budu muset přečíst. Sice takové parodování příliš nemusím, ale u tohoto asi udělám výjimku, protože opravdu nechápu ten hype okolo Milk and Honey.
    Btw. Jsme na tvém blogu prvně, chtěla jsem jen podotknout, že máš moc krásné fotky! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za motiváciu na tieto skvelé knižné kúsky! :) Ten hype síce s týmto dielkom Milk and Vine nesúvisí, ale ak poznáš a máš rada vajny, tak je to pre teba. V skutočnosti to nie je nič nové, originálne, len niekoľko vajnov pokope. Ale je to super :)
      Ďakujem krááásne! ^^

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Páčila sa vám recenzia či článok? Povedzte, čo máte na srdci.
Ďakujem za každý komentár. :)

Pozri aj