Ako napísať veľké množstvo recenzií a nezošedivieť pri tom

Verím, že každý knižný bloger mal už raz obdobie či blok, kedy sa hromadili len prečítané knižky a do recenzií sa mu akosi nechcelo. Ak ste perfekcionista ako ja, na napísanie a kontrolu recenzie potrebujete aspoň tri dni a niekedy ten čas ozaj nie je, preto sa recenzia nikdy nedočká svetla. Týmto problémom som si už raz prešla, preto by som vám, ktorí to zažívate a držíte sa pravidla "prečítam, zrecenzujem", rada pomohla zopár tipmi, ktoré sa mi osvedčili. Niektoré sa vám budú možno zdať zbytočné či nezmyselné, keďže každý bloger je svojský a originálny, no to bola jednoducho moja záchrana a možno zachráni aj vás.


Píšte si poznámky
Ak viete, že budete mať náročné obdobie, ideálne si začnite písať poznámky buď do knihy na lepiace lístočky, ktoré môžu odkázať na istú pasáž alebo ak sa vám „nechce“, napíšte si niekam hneď po dopísaní (ja využívam poznámky v mobile) plusy a mínusy či nejakú tú mini-recenziu a môžete to hneď hodiť na GoodReads. Týchto pár riadkov vám tak potom o týždeň či dva veľmi pomôže.

Vráťte sa späť k deju
Internet je plný informácií, a teda ak nerecenzujete knižku, ktorú napísala vaša spolužiačka, väčšinou nájdete danú knihu v rôznych skupinách, na GoodReads, Youtube a stránkach vydavateľstva či kníhkupectiev. Knižku nemusíte čítať znova. Na niektorých weboch možno nájsť aj celé zhrnutie deja, napríklad tu alebo tu (ak vám nerobí problém angličtina).

Prečítajte si iné recenzie, no neopakujte to, čo už bolo povedané
Zavítajte k ostatným blogerom. Možno si myslíte, že by sa to po správnosti nemalo, ale podľa mňa je dobré prečítať si aspoň niekoľko recenzií, napríklad ja čítam od tých blogerov, ktorých sledujem a vážim si ich názor. Aspoň si spravíte prehľad názorov okolia, stotožníte sa so slovami iných a budete vedieť, čo presne treba napísať. Dávajte si však pozor, aby ste len neprepisovali myšlienky iných a nekopírovali, ale stáli si hlavne za vlastným názorom.

Banality
Všetkým nám určite pomôže otvorenie knihy na náhodnej strane a znova sa začítať, všimnúť si štýl, dialógy a podobne.
Určite nie je na škodu poznať niekoho (či už priateľa, blogera či pani knihovníčku), kto už knižku čítal, a tak nám malý pokec určite obnoví pamäť.
No a ak ide o tenučkú knižku, prečo si ňou neprelistovať znova?

Naplánujte si čas
Ak vás čaká víkend,  voľno či prázdniny a to, čo si naplánujete aj splníte, vyskúšajte to aj s recenziami. Určte si, kedy musíte koľko a čo napísať a snažte sa tým riadiť. V mojom prípade aj pofotiť, čo niekedy robím, ak sa mi práve nechce písať.

Spýtajte sa sami seba: ozaj tú knihu musím recenzovať?
A ak všetko zlyhá a máte na konte viacej chýbajúcich recenzií, uvážte, či máte ozaj povinnosť napísať toľko recenzií, aby ste neboli zavalení veľkou kopou kníh a nakoniec sa k ním ani nedostali. Pri každej knižke sa spýtajte, či máte svojim čitateľom na ponúknutie niečo nové, zaujímavé, na čo by mali upriamiť svoju pozornosť a nejde len o napr. trend blogerov, kde všetci recenzujú novinku v rovnaký čas. Nemíňajte čas titulmi, ktoré zato nestoja. (Ak však ide o recenzný výtlačok, tento bod bude zrejme najlepšie ignorovať..)
Ak je kníh však skutočne veľa, nenamáhajte sa a vložte do jedného príspevku niekoľko mini-recenzií. Aj to pomôže a spadne vám kameň zo srdca. J

Toto sú body, ktorými sa riadim ja. Zažili ste už niečo podobné? Čo pomohlo vám?


Komentáre

  1. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Pěkně napsané. A mně dost pomáhá napsat recenzi hned a na kontrolu (příp. k diskusi) poslat třeba kolegyni nebo někomu z rodiny.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem! Určite, tiež som rada, keď si nejaká dobrá duša nájde na to čas. :)

      Odstrániť
    2. Tento komentár bol odstránený autorom.

      Odstrániť
  3. Pekný článok aj dobré rady :D ja však robím to, že ak prečítam knihu, ktorú chcem zrecenzovať, tak nezačnem čítať ďalšiu knihu,, kým tú recenziu nenapíšem. Maximálne sa mi stáva to, že prečítam dve knihy a potom aj hneď za sebou napíšem dve recenzie, ale publikujem ich až o pár dní s odstupom dní medzi sebou. Také, že tri alebo štyri knihy prečítam a na všetky musím potom aj recenzie zosnovať... uf, to sa mi nestalo a som aj rada, lebo neviem, či by sa mi chcelo. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem. :) Áno, to je už predom veľmi dobré riešenie. Tak to máš teda štastie! :D

      Odstrániť
  4. Pekne si to zhrnula :)
    Najčastejšie využívam práve to písanie poznámok, potom sa mi lepšie chytá pri písaní recenzie. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Páčila sa vám recenzia či článok? Povedzte, čo máte na srdci.
Ďakujem za každý komentár. :)

Pozri aj