Dvere do sveta zvláštneho a nevšedného /Niečo viac - Patrick Ness/

„Niečo viac“ je počin tak špecifický svojou inakosťou, dejom, formou a myšlienkami, že by si ho mal prečítať každý už len z princípu. Je ťažké charakterizovať ho, podať jeho myšlienku či dej čo najpresnejšie, pretože každý z neho porozumie inú podstatu. Ale i tak sa o to pokúsim, pretože by to inak bola veľká škoda.


Nič. Ani obálka, dokonca ani anotácia vás nepripraví na to, čo vás čaká. Najideálnejšie je prejsť cez dvierka obálky (doslova) a nechať sa strácať v každom slove, ktoré niečo znamená. Názov Niečo viac toto dielo presne definuje a zároveň ho robí outsiderom celého knižného trhu, ktorého všetci milujú.

Osamelý svet pod prachom s jediným obyvateľom?
Istý dej však knižka, samozrejme, má. Začína však smrťou hlavného hrdinu – prvá kapitola až zmrazuje – a pokračuje v melancholickom delíriu do niečoho, čo sa podobá realite. Rozprávačom je 16-ročný Seth, ktorý sa po tom, ako ho zhltnú vlny, prebudí na betónovej ceste pri svojom dome, avšak vo svete, ktorý stojí už desiatky rokov bez pohnutia. Tejto realite napomáha aj chýbajúca elektrina, zapchaté potrubia, pokazené potraviny a najmä vrstva prachu, ktorá Setha prenasleduje po celom meste, v ktorom vyrastal. Po otrasení sa však chlapec pokúša zistiť jediné – prečo je v tomto „pekle“ sám a ako sa z neho dostať?

„A potom sa hra, ktorú s ním hrá more, krutá hra s jednoduchými pravidlami – udržať ho pri živote iba natoľko, aby uveril, že sa z toho dostane –, bez varovania končí. Vlna ho zdvihne a hodí na vražedne tvrdé skaly.“


Najväčší zmysel a odpovede sú medzi riadkami
Patrick Ness svoju knižku rozdelil na 4 časti, čo urobil jednoznačne dobre. Každá z nich má svoju svojskú zápletku a každá akoby bola písaná inak, s inou dávkou každej ingrediencie. Mňa osobne zaujala a zasiahla asi úplne prvá časť – čítala som niečo iné, čo moje oči ešte nevideli, vety, ktoré pôsobili skôr na psychiku čitateľa. Patrick zároveň predstavoval každú vec krok po kroku, dával si na čas a aj keď to možno vyznelo zdĺhavo, bola tam istá dynamika. A čo sa taktiež podujalo na mojom záujme je post-apokalyptický svet, na ktoré mám slabosť. Tento bol zrovna zaujímavý niečím iným a mal svoje vlastné tajomstvá, ktorých odhalenia som sa nemohla dočkať.

Ale čo je na tomto diele také špeciálne? Veď je to len ďalšia dystopia o chalanovi, ktorý pre zmenu zomrel, ale ocitol sa v akomsi „pekle“, ako to sám nazýva. Nuž, kľúčové je práve posolstvo a myšlienka, ktorú si čitateľ zoberie do života. Cez časové skoky do minulosti autor rieši zmysluplné a dôležité otázky ľudstva, čo sa v dystopickom žánri síce vyskytuje, ale Ness tomu dáva úplne iný rozmer. Okrem toho sa však venuje aj témam, ktoré sú niekedy radšej obchádzané – otázkam rodinných vzťahov, priateľstva, lásky dvoch rovnakých pohlaví a nebráni sa ani sexuálnym témam – a to cez oči tínedžera, mladého človeka. A hoc je knižka vhodná pre každého, kto o ňu prejaví záujem, a tak priamo neurčuje predpísanú vekovú kategóriu, práve tínedžerom poskytuje odpovede pomocou takéhoto nezvyčajného diela, ktoré im trochu pomôžu upratať chaos, čo držia v sebe. Predovšetkým však kričí myšlienku, že v našom živote vždy existuje niečo viac, a záleží len od nás, či sa to „niečo“ rozhodneme hľadať.


„,..Skutočný život je skutočný život. Nevyspytateľný. Jeho zmysel závisí od toho, ako sa naň dívaš. Jediné, čo musíš urobiť, je nájsť spôsobom, ako ho žiť.‘“

Jedna veľká metafora
Už od prvej strany je poznať, že Patrick Ness panuje slovu vzhliadajúc na priam až poetický štýl písania. Dôkazom sú až zimomriavky na pokožke a vo vnútri tela zasa zmätok, napätie a podnety na nekonečné myšlienkové pochody.

Autor vytvára neveľa postáv, na ktorých si však dáva záležať – od ich psychológie, vzhľadu, osobnosti a hlavne dáva osobitný dôraz na ich životný príbeh, minulosť. Počas celej dejovej línie tiež udržiava špecifickú, no príťažlivú atmosféru, ktorá má výrazný dopad na zmýšľanie a náladu človeka.

Jediné, čo mi chýbalo, bolo možno to, aby sa autor v rámci žánru hlbšie venoval „veci“, ktorá pripravila ľudstvo o ľudskosť, no možno to ani nebolo potrebné. Idea a odkaz, ktorý chcel autor vysloviť, sa nachádza niekde úplne inde a závisí len od čitateľa, v ktorej časti príbehu ho nájde a v akej miere ho zasiahne...

/5

Svoje "niečo viac" objavíte na tejto adrese.
Za poskytnutie knižky na recenziu ďakujem vydavateľstvu Slovart.

Patrick Ness: Niečo viac
Vydalo vydavateľstvo Slovart v roku 2017, 320 strán.

Komentáre

  1. Zuzi neskutočne úžasná recenzia!
    Túto knižku som si túžila prečítať už od začiatku, no v poslednom čase som jej čítanie začala akosi podvedome odkladať a uprednostňovať iné tituly. Teraz? Po tvojej recenzii mám chuť si ju prečítať hneď, v tomto momente... Znie to krásne, melancholicky, inak. Nepodobá sa to na nič, čo som doteraz videla a práve to ma upútalo. Ďakujem ti za poriadne namotivovanie :))!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja ti ďakujem za krásny komentár, ktorý mi naozaj spravil deň! <3 Veľmi sa teším, že si knižku prečítaš a neviem sa dočkať tvojich dojmov.. vďaka!^^

      Odstrániť
  2. Možno je to až na neuverenie, ale ja som od neho ešte necitala nič , nejako sa neviem k nemu odstať a vždy dám prednosť niečomu inému, ale možno by som mala konečne zmeniť rozhodnutie :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Páčila sa vám recenzia či článok? Povedzte, čo máte na srdci.
Ďakujem za každý komentár. :)

Pozri aj